Tammenlastuja_4_2012 - page 28

Ensimmäinen valokuva otettiin
Suomessa marraskuussa 1842, pian
sen jälkeen kun keksintö oli julkis-
tettu Ranskassa elokuussa 1839. Tä-
nä vuonna vietetään siis suomalaisen
valokuvan 170-vuotisjuhlavuotta. En-
simmäisen valokuvan Suomessa otti
turkulainen lääkäri
Henrik Cajander.
– Ensimmäiset kuvat olivat musta-
valkoisia ja esittivät paikallaan pysy-
viä kohteita, esimerkiksi taloja tai esi-
neitä. Ensimmäisissä henkilökuvissa
kuvattavan silmät näyttivät usein jää-
neen kiinni pitkän valotusajan vuoksi,
Merja Salo kertoo.
Valokuva opettaa
ihailemaan arkea
Kun satunnainen ja nopeasti ohi kiitä-
vä hetki rajautuu ympäröivästä maail-
Kuva 1: Urbino, Italia 2002
Kuva 2: Kökar, Ahvenanmaa 2005
Kuva 3: Suomenlinna, Helsinki 2008
Kuva 4: Grindelwald, Sveitsi 2007
Kuva 5: Tartto, Viro 2004
w
Merja Salon uusin
kuvausprojekti kiinnittää
huomion siihen, miten
maisema ympärillämme
on autoistunut.
- Kauneus ei ole näissä
kuvissa päällimmäinen
tavoite, mutta huumoria
niistä voi löytää, Salo
toteaa.
4.
5.
1.
2.
masta ja ikuistuu kuvaksi, katsoja voi
todistaa hetkellisen kauneuden. Täl-
laisen kauneuden voi löytää vaikkapa
katuvilinästä. Sitä ei ole vain onnelli-
sen parin läheisyyden hetki, vaan koh-
de voi olla hassunkurinenkin ja sa-
malla kaunis. Kauneutta voi olla myös
työn touhussa ahertavassa ihmisessä –
niin kaupungissa kuin maalla.
– Kun tällainen hetki tallennetaan,
kuva opettaa meitä ihailemaan myös
arkea. Samantapainen hetkellisyyden
ajatus on japanilaisessa puupiirrok­
sessa, Merja Salo vertaa.
Käsitetaiteessa valokuvan tallen-
tamalla sovinnaisella kauneudella tai
kauneuden itsestäänselvyyksillä joskus
leikitellään.
– Kuvataan esimerkiksi sata aurin-
gon laskua eri puolilla maailmaa tai
sama näkymä ikkunasta joka päivä
eri vuodenaikoina. Kuvat kiinnittävät
28
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36