Tammenlastuja_4_2012 - page 27

TEKSTI Arja Ukkonen
Valokuva tuo lähelle
T
ällaisia yksityiskohtia voi
valokuva eristää ja raja-
ta ympäristöstään katsojan
koettavaksi. Usein kuva tar-
joaa kauneuselämyksen,
vaikka kohde ei olisikaan
lähtökohtaisesti kauniina pidetty.
– Valokuva tarjoaa arjen kauneu-
den katsojalleen irrottamalla jonkin
pienen yksityiskohdan ympäristös-
tä lähempään tarkasteluun, Aalto-
yliopiston taiteiden ja suunnittelun
korkeakoulun kuvallisen viestinnän
ja valokuvauksen professori
Merja
Salo
pohtii.
Kohteen lähelle tuodessaan valoku-
va suorastaan kehottaa: Katso, tässä on
jonkinlaista kauneutta.
– Valokuva auttaa näkemään sel-
laista kaunista, mitä ei ehkä huomai-
si muuten. Se opettaa näkemään, mi-
tä kaikkea kaunista ympäristössämme
on. Kauneus voi olla yllättävää, rosois-
takin, Salo sanoo.
Digikuvaus mullisti
valokuvauksen
Yksityiskohtien lisäksi valokuva voi
näyttää kauneutta satunnaisissa ta-
pahtumissa, luonnon ilmiöissä, ih-
misissä – ja jopa onnettomuudessa.
Kuvataiteessa ylevä kauneus on liitty-
nyt vuoristomaisemiin ja muihin jyl-
hän luonnon näkymiin. Nykyisin se
toteutuu myös valokuvissa suurten
katastrofien tapahtumapaikoilta.
– Uutiskuvissa World Trade Cente-
rin torneista tai niiden raunioista on
erikoinen kauhun ja kauneuden yh-
distelmä, joka tulee osittain katastro-
fin mittakaavasta. Se on sukua ylevän
kauneuden kokemukselle, johon kuu-
luu oman pienuuden tajuaminen jon-
kin valtavan äärellä - ja joskus myös
pelko, Salo erittelee.
Digitalisoituminen on tuonut kuvat
aivan uudella tavalla ihmisten käyt-
töön ja ulottuville, ja valokuvaa on
vaivatonta muokata. Digikuvaus al-
koi yleistyä 1990-luvulla ja on suurin
tekninen murros sitten valokuvauksen
keksimisen.
– Digitaalisuuden ansiosta valoku-
vaus on viime vuodet ollut helpompaa
kuin koskaan. Nekin, jotka eivät tiedä
kameran tekniikasta mitään, saattavat
onnistua kameran automatiikan ansi-
osta. Tekniikka on hävittänyt ammat-
tilaisten ja harrastajien välistä eroa,
Salo toteaa.
Kauneus on katoavaa
– ellet varaudu
Digikuvauksen helppous kostautuu
kuvien säilyvyydessä. Entisaikojen
mustavalkokuvat patinoituvat, mutta
digikuva saattaa hävitä kokonaan, jos
painaa vahingossa väärää tietokoneen
näppäintä tai kuvatiedostoa ei tieto­
koneiden kehittymisen ja muuttumi-
sen myötä voi enää avata.
– Hyvä esimerkki on väitöskirja-
ni, joka on julkaistu 15 vuotta sitten
pelkästään cd-romilla. Olen säilyttä-
nyt yhden koneen, jolla sitä voi lukea
ja katsoa. Voi olla, että joskus teen väi-
töskirjasta painetun populaariversion,
mutta vielä siihen ei ole aikaa, Merja
Salo toteaa.
Kirja on kestävä käyttöliittymä.
Valokuvausta harrastavalle digikuvaa-
jalle Merja Salo suosittaa paperiversioi-
den tulostamista tai vähintäänkin usei-
ta varmuuskopioita.
Oletko huomannut, kuinka valo leikkii rakennuksen seinällä?
Entä oletko kiinnittänyt katsettasi katukiven muotoon?
KUVA Heikki Tuuli
27
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36