Tammenlastuja_4_2012 - page 25

Ajattomat säveltäjät ovat teostensa
kautta suuria opettajia, kuten vaikkapa
Bach
, Beethoven ja
Sibelius
.
-Merkittäviä, voimakkaasti ajat-
teluuni vaikuttaneita säveltäjiä, jotka
tunnen henkilökohtaisesti, ovat venä-
läinen
Rodion Shtshedrin
sekä tietys-
ti
Einojuhani Rautavaara,
jonka sä-
vellysoppilaaksi pääsin jo 8-vuotiaana,
Mustonen sanoo.
-Lapsuudesta asti olen kokenut
Beethovenin musiikin voiman. Tuntuu
siltä, että se tulee viisauden ja valon
alkulähteestä, josta me kaikki ammen-
namme. Suuren viisauden ja hyvyyden
tunnistaminen ja kohtaaminen on tär-
keää.
Kalevalamittaista kauneutta
Tampere Filharmonia kantaesitti Ol-
li Mustosen baritonille ja orkesteril-
le säveltämän
sinfonian nro 1 ”Tuuri”
helmikuussa 2012. Teos perustuu
Eino
Leinon
samannimiseen helkavirteen.
Taidollinen talonpoika Tuuri kutsuu
jumalat pitoihinsa juhlimaan vauraut-
taan. Kun ilo on pirtissä ylimmillään,
Tuuri saa kutsumattoman vieraan, Kuo-
leman, joka kehottaa häntä lähtemään
mukaansa: tie on tehty miehen mennä.
-Leinon runous on kuin musiikkia,
se soi. Leino käsittelee kuolemaa kieh-
tovalla tavalla. Tuuri on kaunis kuvaus
ja viisas näkemys ihmisen kohtalosta,
ei synkkä vaan salaperäinen ja jännit-
tävä. Kulkusten helinä ja kolme hiljais-
ta vaskipuhaltimien sointua saattelevat
sinfonian lopussa Tuurin matkalleen.
Portti avautuu toiseen todellisuuteen,
josta emme tiedä.
Kalevalainen maailma kiehtoo
Mustosta. Hän on lukenut paljon ru-
nonlaulajista ja säveltänyt sonaatin
viimeisiin suuriin karjalaisiin runon-
laulajiin lukeutuvasta suistamolaises-
ta
Jehkin Iivanasta
(1843–1911) vuon-
na 2004. Vienankarjalaiseen satuun
perustuva musiikkisatu Kolme poikaa,
kolme puuta kertojalle ja soitinyhtyeel-
le valmistui tilaustyönä vuonna 2009.
-Runonlaulajien kertomukset ja ru-
not ovat syntyneet ihmiskunnan alku-
hämärissä. Jokainen esittäjä on tuonut
Väinämöisen ja Lemminkäisen tarinoi-
hin jotain lisää omasta elämästään.
Minäkin tunnen kuuluvani runonlau-
lajien lailla länsimaisen musiikin pe-
rinteeseen.
Kalevalamittainen laulurunous si-
sälsi tietäjien myyttistä tietoa,
tietohui-
sia
, joilla välitettiin arvoja ja elämän-
viisautta sukupolvelta toiselle. Sanan
voima todentui ja vaikutti vasta esi-
tyksessä. Klassinen musiikki välittää
Mustosen mukaan tietohuisia samaan
tapaan kuin runonlaulajat. Se on vuo-
sisatojenkin jälkeen elävää, kosketta-
vaa ja puhuttelevaa. Voimme nauttia
ja oppia musiikin tietohuisista yhä uu-
destaan.
Matematiikka on kaunista
-Matematiikka on tieteistä abstraktein.
Uskon ja koen, että siinä ollaan uni-
versaalien totuuksien äärellä. Matema-
tiikka on luonnonlakien puhtain muo-
to, joka säteilee muihin tieteisiin. Myös
musiikki on olennaisesti abstraktia. Se
vie puhtaimmillaan luonnonlakien ää-
relle. Bachin musiikki on soivaa mate-
matiikkaa, Mustonen sanoo.
-Isäni on matemaatikko, tilasto-
tieteilijä. Kaikki tieteet ja erityises-
ti matematiikka, fysiikka ja tähtitiede
kiinnostavat minua. Ihmisen rakennus-
aineet ovat syntyneet tähtien super­
novista. Katselen mielelläni tähtiä kau-
koputkella, rajaton maailmankaikkeus
tuo rauhaa ja hyvää oloa. Muusikko-
na minulla on sisäinen tarve kokea yh-
teyttä universumiin ajassa ja paikassa.
Kivikauden ihminen halusi kalliomaa-
lauksillaan ylistää maailmaa. Minä
ylistän sitä musiikillani.
Mustonen näkee tietokoneohjel-
moinnissa ja säveltämisessä paljon yh-
teisiä piirteitä.
-Musiikissa ei pelkällä haahuilulla
ja visioinnilla pääse mihinkään. Käsi-
en ja aivojen on oltava järjestyksessä.
Orkesteriteosten säveltäminen on ai-
kamoista logistiikkaa. Luonteessani on
myös pedanttinen puoli: lukujen täy-
tyy täsmätä. Tieteellinen tarkkuus ei
ole tylsää vaan kaunista ja mielenkiin-
toista.
Luovat liittolaiset:
tietoisuus ja intuitio
Säveltäjä Einojuhani Rautavaara pitää
musiikin kauneutta määrityksiä väis-
tävänä emotionaalisena kokemuksena.
Sitä ei voi metsästää, sitä täytyy kalas-
taa. Pyydys on laskettava syviin vesiin,
piilotajuntaan, sillä musiikki on piilo-
tajunnan kieli. Kyyneleet, jotka voi-
vat kihota silmiin musiikin koskettaes-
sa syvältä, eivät ole surun eivätkä ilon
vaan kauneuden kyyneleitä. Ne synty-
vät maagisesta musiikin substanssis-
ta, joka on Rautavaaran mukaan ainoa
tärkeä ja todellinen asia musiikissa.
-Musiikkini syntyy alitajunnan ja
tietoisuuden vuorovaikutuksesta. Meis-
sä on paljon alitajuista viisautta, jota
pitäisi kuunnella. Sanotaan, että tiede
on tylsää, se hävittää mysteerin. Päin-
vastoin: tiede ja intuitio ruokkivat toi-
siaan. Muinoin sateenkaarta pidettiin
merkkinä Ukko Ylijumalalta. Tiede on
selvittänyt, miten sateenkaari syntyy,
mutta tieto ei ole vähentänyt ilmiön
mystisyyttä. Luonnon ihmeiden äärel-
lä olemme kaikki sanattomia, Olli Mus-
tonen sanoo.
-Vaikka olen koko ikäni opiskellut
Bachin ja Beethovenin sävellyksiä, se ei
ole vähentänyt niiden kauneutta. Mitä
syvemmälle pääsen, sitä ihmeellisem-
pänä niiden kauneus näyttäytyy.
Mustonen korostaa, että sävellyk-
sellä on sisäinen tahto, se ei synny
palikoista kokoamalla. Kun säveltäjä
seuraa sisäistä ääntään, hänellä ei ole
vaihtoehtoja.
-Sävellys on elävä olento, joka mi-
nun täytyy kätilöidä maailmaan. Siksi
en omista teoksiani. Niitä voidaan esit-
tää monella tavalla, ja joku voi löytää
niistä asioita, joita en itse löytäisi. Mu-
siikki ei ole asiantuntijoiden eikä muu-
sikoiden kuten ei metsäkään ole biolo-
gien omaisuutta.
25
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...36