Tammenlastuja_2_2013 - page 21

Useimmista taiteilijoista on tullut tutta­
via, monista myös ystäviä.
Aimo Kanerva
oli ensimmäinen
taiteilija, jonka tapasin Taisto Ahto­
lan jälkeen. Hänen seurassaan ravinto­
la Kosmoksessa minulle avautui portti
pääkaupungin taiteilijapiireihin.
Leon-
hard Lapinin
kautta olen tutustunut
pariinkymmeneen virolaistaiteilijaan.
Minua kiinnostaa erityisesti Viron en­
simmäisen itsenäisyyden ajan taide.
Tunnen myös ruotsalaisia, norjalaisia
ja islantilaisia taiteilijoita.
Salmet ovat ostaneet teoksia suo­
raan ateljeesta vain, jos taiteilijalla ei
ole ollut galleriasopimusta.
– Jos galleriat ohitetaan, niiden toi­
minta loppuu. Galleristi on palkkion­
sa ansainnut. Suomessa galleriat ovat
avoinna kaikille, kuka tahansa pääsee
sisälle katsomaan taidetta ilmaiseksi.
Muualla galleriat avaavat ovensa vain
varakkaille ostajille.
Vexi itse on omanlaisensa taide­
maalari: hän maalaa kuvia sanoilla.
Laulun aihe näyttäytyy Vexille usein
kuvana. Hän muuntaa näkemänsä rii­
meiksi ja tarinoiksi.
– Musiikissakin on värit, hän sanoo.
Salmet lahjoittivat noin 500 taide­
teoksen kokoelmansa Hämeenlinnan
Taidemuseolle vuonna 2010. Osa teok­
sista oli talletettuna siellä jo aiemmin.
Kotiin jäi vielä noin 150 taulua ja pie­
noisveistosta.
Salmet kartuttavat kokoelmaa edel­
leen. Lahjoitukselle ei ole määritelty
ehtoja. Taidemuseo saa vapaasti päät­
tää, milloin kokoelman teoksia on esil­
lä. Lahjoitus sisältää myös tuhansi­
en teosten taidekirjaston sekä 100 000
tulitikkuetiketin kokoelman. Van­
himmat etiketit ovat 1800-luvun lo­
pulta. Menetetyn Karjalan kyläkaup­
piaiden etiketit kuuluvat kokoelman
aarteisiin.
Vexi Salmi on mielissään Hämeen
rahaston palkinnosta.
– Otin mielelläni vastaan 10 000
euroa. Ne palautuvat aikanaan Hä­
meenlinnaan uusina taidehankintoina.
Enemmän vientitukea
kuvataiteilijoille
Viime vuosikymmenen lopulla kvartaa­
likapitalismi tunkeutui jopa kulttuurin
arvokeskusteluun. Taiteilijoita vaadit­
tiin tulemaan toimeen ilman apurahoja
ja yhteiskunnan tukea ja brändäämään
itsensä kuin Dali ja
Picasso
. Vain me­
nestyvillä olkoon oikeus taiteen tekemi­
seen. Vexi ärähti näille viisasteluille ja
sivalsi vastaukseksi, että niiden esittäjät
eivät ymmärrä taiteesta mitään. Tarvit­
semme muutakin taidetta kuin sitä, joka
pärjää päivän trendimarkkinoilla. Mo­
nen taiteilijan töiden arvo on huomattu
vasta myöhemmin.
– Apurahojen ja taiteilijaeläkkeiden
ansiosta perusasiat ovat Suomessa aika
hyvin. Kuvataiteilijat tarvitsevat enem­
män apua teosten vientiin ja kansain­
välisiin näyttelyihin. Ruotsi on tässä
meitä edellä, Vexi Salmi sanoo.
– Suomen nykytaiteen tila on hyvä.
Meillä on monipuolinen ja täysin kan­
sainvälinen taiteilijaryhmä. Esimerkik­
si Berliinissä työskentelee parhaillaan
kymmeniä suomalaisia taiteilijoita, ja
vastavuoroisesti Kuvataideakatemi­
assa on paljon ulkomaisia opiskelijoi­
ta. Taiteen tekemisessä ei ole ollut kos­
kaan elämäni aikana sellaista vapautta
kuin nyt. Ei ismejä, joihin tulee sitou­
tua ollakseen hyvä taiteilija.
”Parhaat tekstini
ovat vasta tulossa”
Vexi Salmi ei vielä 70-vuotiaana osaa
omistautua oleilulle. Hän sanoo her­
mostuvansa, ellei tee työtä eli täy­
tä velvollisuuttaan. Suomen kaikkien
aikojen tuotteliain sanoittaja on osal­
listunut omalla nimellään ja tusinalla
salanimellä yli 5 000 laulun tekemi­
seen. Niistä noin 3 100 on levytetty.
Suomessa suositaan suomalaisille sa­
noitettuja lauluja. Edelleen Vexin ky­
nästä – tai oikeammin nykyisin Mac­
Bookista – ja olohuoneen oranssilta
kulmasohvalta lähtee vuoden mittaan
maailmalle satoja sanoituksia. Niitä ti­
laavat ja esittävät myös nuoret artis­
tit, muun muassa soolouralle siirtynyt
Jonne Aaron
.
Pikkupoikana Vexi ajatteli ruveta
kirjailijaksi, mutta hänestä tuli omien
sanojensa mukaan kirjoittelija ja yleis­
hunsvotti. Tämä Hämeenlinnan lättä­
hattu on kirjoittanut 17 kirjaa: romaa­
neja, runoja ja satukirjoja, tarina- ja
reportaasikokoelmia, elämäkertoja ja
historiikkeja. Kolumneja on syntynyt
lukematon määrä. Elämänjanoinen sa­
nataiteilija sanoo viihdyttävänsä itse­
ään kirjoittamalla: työ on hauskaa.
Huhtikuussa Vexi kirjoitti
Ilmari
Kiannosta
Suomussalmelle kuusi teks­
tiä
Seppo Kämäräisen
käsikirjoit­
tamaan laulunäytelmään. Muutama
kuukausi sitten hän aloitti ison kir­
joitustyön, jonka työnimi on
Elämäni
intiaanikesä
.
– Kuvaan sellaista tilaa, joka ihmi­
selle tulee iän myötä: kaikki on hyvin,
ja elämä on tasapainoista ja hyväksy­
vää. Olen utelias, haluan edelleen löy­
tää ja nähdä uutta.
Minua kiinnostaa rosoisuus taiteessa,
elämässä ja itsessäni. Vanhana katupoikana
en osaa olla siloiteltu. Elämä ei ole sileää.
21
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...32