Tammenlastuja_2_2013 - page 12

Henkilökuvassa
TEKSTI Mariitta Hämäläinen KUVA Heikki Tuuli
Keräilyn ilon lähteillä
– Lapsena olin varmaankin jonkinlainen nörtti, vaik­
ka tuota sanaa ei silloin vielä käytetty: harrastin sisä­
lajeja, luin paljon ja piirsin. Haaveilin arkkitehdin am­
matista. Kävin koulua Vantaalla musiikkiluokalla, ja
lauloin kuorossa. Olin matematiikassa hyvä ja piirustuk­
sessakin taitava, mutta en harmikseni päässyt Teknil­
lisen korkeakoulun arkkitehtiosastolle. Lähdin opiskele­
maan taidehistoriaa, sosiologiaa ja estetiikkaa Helsingin
yliopistoon. Graduni tein punatiilen läpimurrosta Hel­
singin seudun 1970-luvun asuinaluesuunnittelussa. Pu­
natiilen käyttö oli vastareaktio harmaasta pesubetonis­
ta rakennettujen lähiöiden ilmeelle, jota pidettiin yhtenä
sosiaalisten ongelmien aiheuttajana. Käytin esimerkkei­
nä Itäkeskuksen ja Katajanokan punatiilialueita, Olli Val­
linheimo kertoo.
– Kiinnostukseni arkkitehtuuriin on jatkunut läpi
vuosikymmenten. Nuorempana pidin paljon jugendista ja
1920-luvun klassismista. Sotien jälkeinen moderni arkki­
tehtuuri kiinnostaa minua myös esteettisessä mielessä.
Vallinheimo asui vaihto-opiskelijana vuoden Utrech­
tissa Hollannissa 1990-luvun puolivälissä. Keski-Euroo­
pan maat ja kulttuurit kiehtovat taidehistorioitsijaa edel­
leen.
Kirpilästä Bulevardille
Olli Vallinheimo työskenteli opintojen ohella monissa
museoissa, muun muassa oppaana Taidekoti Kirpilässä.
Vuonna 2003 hänet valittiin Kirpilän museoassistentik­
si ja joitakin vuosia myöhemmin museoamanuenssiksi.
Tehtävä oli aluksi osa-aikainen. Toimenkuva on vuosi­
en myötä laajentunut apuraha- ja kulttuuritoimintaan.
Vallinheimo toimi koordinaattorina vuosina 2008–2010
toteutetussa Myrsky-hankkeessa ja vastaa nyt elokuussa
alkavan Kulttuurijournalismin mestarikurssin suunnit­
telusta yhdessä yliasiamies
Antti Arjavan
ja viestintä­
päällikkö
Annakaisa Tavastin
kanssa.
Elokuun alussa Olli Vallinheimo irtautuu Kirpilän
museotyöstä ja keskittyy suunnittelijana Rahaston ydin­
tehtäviin. Uusi työnkuva rakentuu apuraha- ja hanke­
neuvonnasta, apurahojen valvonnasta, apurahatoimin­
nan kehittämisestä sekä hankkeiden suunnittelusta ja
seurannasta.
– Kirpilästä on tullut minulle rakas paikka. Siellä tai­
demuseo, kulttuurihistoria ja intohimoisen taiteenystä­
vän henki yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla. Juhani
Kirpilän tarina kestää aikaa ja puhuttelee yleisöä loputto­
masti. 1900-luvun töölöläisen kotimiljöön säilyttäminen
on kulttuuriteko. Taidekoti Kirpilä on hieno käyntikortti
myös niille vieraille, joilla on hatara käsitys Kulttuuri­
rahaston toiminnasta.
Löytöjä vinyylikaudelta
Olli Vallinheimo tunnustaa olevansa itsekin keräilijä.
Pitkään jatkuneen rakkaan harrastuksen ansiosta hänen
kokoelmaansa kuuluu tuhansia vinyyliäänilevyjä: enim­
mäkseen angloamerikkalaista 1960–1980-lukujen rockia,
soulia ja elektronista musiikkia. Vallinheimo etsii mieli­
musiikkiaan vanhojen levyjen kaupoista ja kirpputoreil­
ta. Löytöretkeily on antoisampaa ja jännittävämpää kuin
äänilevyjen tilaaminen verkkokaupasta.
– Kartutan kokoelmaa säveltäjien ja musiikkituotta­
jien mukaan, mutta en ole hifistelijä enkä kapea-alainen
keräilijä. Tavoitteena ei ole hankkia arvokkaita kohtei­
ta vaan tehdä löytöjä kohtuulliseen hintaan. Keräily on
hauskaa: ennemmin tai myöhemmin löytää sen, mitä ha­
kee, Vallinheimo tietää.
– Vinyylilevy on moniaistinen keräilykohde. Sen
sointi on paljon lämpimämpi, muhkeampi ja rikkaam­
pi kuin digitaalisen tallenteen. Kansitaidekin kiinnostaa
keräilijää.
Filosofian maisteri
Olli Vallinheimolla
on ollut Suomen Kulttuurirahastossa
kaksi työminää: museoamanuenssin ja
hankesuunnittelijan. Keräilijän aarteet
tuottavat ehtymätöntä iloa.
12
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...32