- Suomalaisen taiteen historia löy
tyy sieltä. Tuntui hienolta tehdä sitä
työtä, vaalia ja kunnioittaa taiteen te
kemisen perintöä. Työssä oppi huomaa
maan ihmismielen raadollisuudestakin
jotain, Kähkönen summaa menneitä.
- Halusin kuitenkin tehdä taidetta
päätoimisesti.
Työrauhaa hakemaan
Urho Kähkönen ei palannut Kainuuseen
erakoitumaan tai elämään uusiksi nos
talgisia maitolaituriaikoja.
-Palasin töihin. Täältä löytyy se
rauha, jota tekemiseeni tar vitsen.
Myytti pohjoisen itsetuhoisista pirupar
kataiteilijoista elää sitkeässä, Kähkönen
nauraa. Etäisyyksien takana työskente
lyyn hän myöntää liittyvän haasteita.
Pitkät välimatkat kehtuuttavat, ja töitä
on tehtävä enemmän ja monipuolisem
min. Haasteita hän pitää kuitenkin pie
ninä mahdollisuuksiin nähden.
- Työskentely on intensiivisempää,
kun ympärillä ei ole muuta. Voi keskit
tyä olennaiseen.
Kähkönen rytmittää aikansa huo
lella, mutta antaa intuition ohjata. Työ
edellyttää kurinalaisuutta. Luomisvoi
maiselle taiteentekijälle se on tärkeä
lähtökohta, joskin ajankäytön tarkkaan
hallintaan on muitakin syitä. Kähkönen
opettaa kuvataideharrastajia kansalais
opistossa.
- Pää lahoaisi ilman niitä ihania
oppilaita!
Jakamisen lähtökohdista
Urho Kähkönen hyödyntää tehokkaas
ti sosiaalisen median mahdollisuuksia
töidensä esille tuomisessa. Hänelle se
merkitsee nykyaikaista ja nopeaa tapaa
tavoittaa yksi taiteen tekemisen pää
määristä, vuorovaikutteisuus.
- Pidän tärkeänä, että saan työni
heti ihmisten nähtäväksi ja töitäni on
mahdollista kommentoida. Työskente
len avoimuuden lähtökohdasta, en maa
laa itselleni.
Kähkönen haluaa irti taideyhtei
söjen nurkkakuntaisuudesta ja van
hakantaisista ajatusmalleista. Tuot
teistamiseen liittyvästä negatiivisesta
arvolatauksesta olisi uskallettava luo
pua ilman toritaiteen leimaa.
- Toimintamalleihin mukautumisen
ei tarvitse tarkoittaa tinkimistä taiteelli
sista päämääristään. On mentävä ja mo
dernisoiduttava, elettävä tässä hetkessä.
Rytmin juhlaa
Kiihkeärytminen ja symbolisoituva
elämä tarvitsee hengenvetohetkensä.
Jotain, mikä pysäyttää ja jonka äärel
lä tuntee jonkin koskettavan.
- Visuaaliset merkit kansainvälis
tyvät, ja kuvia osataan lukea nopeam
min. Kuvataiteen yhtenä tehtävänä on
pysäyttää katsoja edes hetkeksi.
Taiteilijan työhuoneessa vallitsee
kaaos. Tavaroita on kaikkialla, persoo
nallisesta kädenjäljestä tunnistettavia
töitä joka puolella. Tauluja, valon ja vä
rin leikkiä, rytmiä - kuin reggae, punk
ja kaihomielinen tango olisi yhdistetty
kuhmolaisessa tehosekoittimessa. Tark
koja suunnitelmia ei tarvita, vaan ve
to lähtee vapaasti ja väri aloittaa oman
elämänsä kankaalla. Taide merkitsee
Kähköselle vapautta. Se on kaikki kai
kessa, itse asiassa koko elämä.
- Apurahat mahdollistavat sen, että
voi työskennellä ilman kompromisseja.
Tehdä kokeiluja ja kehittää itseään. Tehdä
taidetta, jolla on merkitystä oman uran
kannalta.
Art Kainuu -ryhmä
Paluunsa jälkeen Kähkönen tunnisti
kainuulaisen kuvataiteen asemassa
kehittämisen tarpeita. Ajassa elävi
en kainuulaistaiteilijoiden ääni tun
tui kadonneen, ja henki eli vahvana
menneessä.
- Innosti valtavasti, kun tekijöitä
alkoi ilmaantua kaikista pusikoista,
Urho Kähkönen nauraa.
Mukaan intoutui yhdeksän ku
vataiteen eri aloilla ammatikseen
t yöskentelevää kainuulaistaiteili
jaa. Ryhmä otti yhdeksi tavoitteek
seen kuvataiteen arvon nostamisen ja
kainuulaisten taiteentekijöiden esiin
tuomisen. Kuhmossa jo kolmena pe
räkkäisenä vuotena järjestetty yhteis
näyttely Ars Pettu on ollut menestys,
ja taitelija luottaa myös tämänvuotisen
näyttelyn kiinnostavan taiteenystäviä.
Kähkönen pitää Art Kainuuta hy
vänä kollektiivina muutoin yksinäisel
le tekemiselleen.
- Kollegoiden tuki ja palaute on tär
keää, vaikka jokaisella omat työmuo
tonsa ja tavoitteensa onkin.
Hiljaisuuden teema
Keväällä 2014 Art Kainuu tuo Hiljai
suuden Helsinkiin. Se on näyttely, jo
hon jokainen ryhmän jäsen luo oman
taiteellisen osansa. Avajaisia vietetään
samanaikaisesti kahdessa eri galleri
assa. Näyttelyn kuraattorina toimii
taidehistorian ja sukupuolentutki
muksen dosentti Annamari Vänskä.
Vänskän mukaan saaminen innostaa
kainuulaistaiteilijoita siksikin, että
Hiljaisuutta suunnitellaan vietäväksi
myös ulkomaille. Esiselvityksiä on jo
tehty mm. yhdysvaltalaisen Marquet
ten kaupungin kanssa. Myös Hohen
brunn ja Lontoo ovat olleet esillä.
- Yhteistyö Annamari Vänskän
kanssa on iso juttu, ja uskon sen koi
tuvan hyödyksemme monella tapaa,
Kähkönen toteaa.
- Hiljaisuus on hyvä suomalainen
vientituote.
Näyttelyn suunnittelusta ja raken
tumisesta on tavoitteena työstää myös
dokumenttielokuva, jonka ohjauksesta
vastaa
Ditte Uljas
.- Hiljaisuuden käsite
on moninainen ja henkilökohtainen.
Se voi olla vähäpuheisuutta, mutta
myös valtaa ja vaientamista, poli
tiikkaakin. Oma hiljaisuuteni liittyy
mielentilaan ja siihen, että saan vain
olla omien ajatusteni kanssa, hiljaisen
kylän tyytyväinen taiteilija toteaa hy
villään tulevasta.
Kuvataiteilija Urho Kähkönen ja
Art Kainuu –työryhmä sai 12 000
euron apurahan 7.5.2013 Kainuun
rahastosta Hiljaisuus-näyttelyiden
järjestämiseen Helsingissä.
25