Tammenlastuja_2_2013 - page 25

- Suomalaisen taiteen historia löy­
tyy sieltä. Tuntui hienolta tehdä sitä
työtä, vaalia ja kunnioittaa taiteen te­
kemisen perintöä. Työssä oppi huomaa­
maan ihmismielen raadollisuudestakin
jotain, Kähkönen summaa menneitä.
- Halusin kuitenkin tehdä taidetta
päätoimisesti.
Työrauhaa hakemaan
Urho Kähkönen ei palannut Kainuuseen
erakoitumaan tai elämään uusiksi nos­
talgisia maitolaituriaikoja.
-Palasin töihin. Täältä löytyy se
rauha, jota tekemiseeni tar vitsen.
Myytti pohjoisen itsetuhoisista pirupar­
kataiteilijoista elää sitkeässä, Kähkönen
nauraa. Etäisyyksien takana työskente­
lyyn hän myöntää liittyvän haasteita.
Pitkät välimatkat kehtuuttavat, ja töitä
on tehtävä enemmän ja monipuolisem­
min. Haasteita hän pitää kuitenkin pie­
ninä mahdollisuuksiin nähden.
- Työskentely on intensiivisempää,
kun ympärillä ei ole muuta. Voi keskit­
tyä olennaiseen.
Kähkönen rytmittää aikansa huo­
lella, mutta antaa intuition ohjata. Työ
edellyttää kurinalaisuutta. Luomisvoi­
maiselle taiteentekijälle se on tärkeä
lähtökohta, joskin ajankäytön tarkkaan
hallintaan on muitakin syitä. Kähkönen
opettaa kuvataideharrastajia kansalais­
opistossa.
- Pää lahoaisi ilman niitä ihania
oppilaita!
Jakamisen lähtökohdista
Urho Kähkönen hyödyntää tehokkaas­
ti sosiaalisen median mahdollisuuksia
töidensä esille tuomisessa. Hänelle se
merkitsee nykyaikaista ja nopeaa tapaa
tavoittaa yksi taiteen tekemisen pää­
määristä, vuorovaikutteisuus.
- Pidän tärkeänä, että saan työni
heti ihmisten nähtäväksi ja töitäni on
mahdollista kommentoida. Työskente­
len avoimuuden lähtökohdasta, en maa­
laa itselleni.
Kähkönen haluaa irti taideyhtei­
söjen nurkkakuntaisuudesta ja van­
hakantaisista ajatusmalleista. Tuot­
teistamiseen liittyvästä negatiivisesta
arvolatauksesta olisi uskallettava luo­
pua ilman toritaiteen leimaa.
- Toimintamalleihin mukautumisen
ei tarvitse tarkoittaa tinkimistä taiteelli­
sista päämääristään. On mentävä ja mo­
dernisoiduttava, elettävä tässä hetkessä.
Rytmin juhlaa
Kiihkeärytminen ja symbolisoituva
elämä tarvitsee hengenvetohetkensä.
Jotain, mikä pysäyttää ja jonka äärel­
lä tuntee jonkin koskettavan.
- Visuaaliset merkit kansainvälis­
tyvät, ja kuvia osataan lukea nopeam­
min. Kuvataiteen yhtenä tehtävänä on
pysäyttää katsoja edes hetkeksi.
Taiteilijan työhuoneessa vallitsee
kaaos. Tavaroita on kaikkialla, persoo­
nallisesta kädenjäljestä tunnistettavia
töitä joka puolella. Tauluja, valon ja vä­
rin leikkiä, rytmiä - kuin reggae, punk
ja kaihomielinen tango olisi yhdistetty
kuhmolaisessa tehosekoittimessa. Tark­
koja suunnitelmia ei tarvita, vaan ve­
to lähtee vapaasti ja väri aloittaa oman
elämänsä kankaalla. Taide merkitsee
Kähköselle vapautta. Se on kaikki kai­
kessa, itse asiassa koko elämä.
- Apurahat mahdollistavat sen, että
voi työskennellä ilman kompromisseja.
Tehdä kokeiluja ja kehittää itseään. Tehdä
taidetta, jolla on merkitystä oman uran
kannalta.
Art Kainuu -ryhmä
Paluunsa jälkeen Kähkönen tunnisti
kainuulaisen kuvataiteen asemassa
kehittämisen tarpeita. Ajassa elävi­
en kainuulaistaiteilijoiden ääni tun­
tui kadonneen, ja henki eli vahvana
menneessä.
- Innosti valtavasti, kun tekijöitä
alkoi ilmaantua kaikista pusikoista,
Urho Kähkönen nauraa.
Mukaan intoutui yhdeksän ku­
vataiteen eri aloilla ammatikseen
t yöskentelevää kainuulaistaiteili­
jaa. Ryhmä otti yhdeksi tavoitteek­
seen kuvataiteen arvon nostamisen ja
kainuulaisten taiteentekijöiden esiin
tuomisen. Kuhmossa jo kolmena pe­
räkkäisenä vuotena järjestetty yhteis­
näyttely Ars Pettu on ollut menestys,
ja taitelija luottaa myös tämänvuotisen
näyttelyn kiinnostavan taiteenystäviä.
Kähkönen pitää Art Kainuuta hy­
vänä kollektiivina muutoin yksinäisel­
le tekemiselleen.
- Kollegoiden tuki ja palaute on tär­
keää, vaikka jokaisella omat työmuo­
tonsa ja tavoitteensa onkin.
Hiljaisuuden teema
Keväällä 2014 Art Kainuu tuo Hiljai­
suuden Helsinkiin. Se on näyttely, jo­
hon jokainen ryhmän jäsen luo oman
taiteellisen osansa. Avajaisia vietetään
samanaikaisesti kahdessa eri galleri­
assa. Näyttelyn kuraattorina toimii
taidehistorian ja sukupuolentutki­
muksen dosentti Annamari Vänskä.
Vänskän mukaan saaminen innostaa
kainuulaistaiteilijoita siksikin, että
Hiljaisuutta suunnitellaan vietäväksi
myös ulkomaille. Esiselvityksiä on jo
tehty mm. yhdysvaltalaisen Marquet­
ten kaupungin kanssa. Myös Hohen­
brunn ja Lontoo ovat olleet esillä.
- Yhteistyö Annamari Vänskän
kanssa on iso juttu, ja uskon sen koi­
tuvan hyödyksemme monella tapaa,
Kähkönen toteaa.
- Hiljaisuus on hyvä suomalainen
vientituote.
Näyttelyn suunnittelusta ja raken­
tumisesta on tavoitteena työstää myös
dokumenttielokuva, jonka ohjauksesta
vastaa
Ditte Uljas
.- Hiljaisuuden käsite
on moninainen ja henkilökohtainen.
Se voi olla vähäpuheisuutta, mutta
myös valtaa ja vaientamista, poli­
tiikkaakin. Oma hiljaisuuteni liittyy
mielentilaan ja siihen, että saan vain
olla omien ajatusteni kanssa, hiljaisen
kylän tyytyväinen taiteilija toteaa hy­
villään tulevasta.
Kuvataiteilija Urho Kähkönen ja
Art Kainuu –työryhmä sai 12 000
euron apurahan 7.5.2013 Kainuun
rahastosta Hiljaisuus-näyttelyiden
järjestämiseen Helsingissä.
25
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32