Tammenlastuja_2_2013 - page 13

Henkilökuvassa
TEKSTI Mariitta Hämäläinen KUVA Risto Mäläskä
Voimasana: tanssi
– Lukiossa haaveilin kieltenopettajan ammatista, mutta
päädyin opiskelemaan Kainuun Terveydenhuolto-oppi­
laitokseen. Ihminen ja ihmisen mieli kiinnostivat niin
paljon, että jatkoin opintoja ja valmistuin psykiatrian
erikoissairaanhoitajaksi 1990. Innostuin tanssiterapian
auttamismahdollisuuksista ja löysin tanssiliiketerapian,
jossa mennään luovuuden alueelle. Kävin kursseja Hol­
lannissa ja suoritin Teatterikorkeakoulun ensimmäisen
tanssiterapian peruskurssin 1994.
1990-luvulla
Teija Ravelin opetti jazztanssia sivu­
toimisesti entisessä opinahjossaan Kajaanin Tanssi­
teatterissa. Hän toimi terapeuttisen tanssin ohjaajana
mielenterveys- ja kehitysvammatyössä sekä Kaukamet­
sän Opiston ja kajaanilaisen nykytanssin tuotantoryhmä
Routa Companyn ryhmissä. Hän on kirjoittanut tanssiar­
vosteluja vierailuesityksistä Kainuun Sanomiin vuodesta
1997. Ravelin sanoo, että hänen suhteensa tanssiin uudis­
tuu analysoivan kirjoittamisen kautta.
Ravelin alkoi pohtia tanssin laajempaa hyödyntämis­
tä erityisesti dementoituvien vanhusten hoidossa. Kuo­
pion yliopiston terveystieteiden maisterikoulutus johti
hänet tanssin katsomiskokemuksen äärelle: voiko sekin
sisältää hoidollisia aineksia? Aiempaa tutkimustietoa ei
aiheesta ollut. Pro gradu -tutkielmassaan Ravelin analy­
soi ja määritteli tanssin käsitteen hoitotieteessä.
Väitöskirja
Tanssiesitys auttamismenetelmänä de-
mentoituvien vanhusten hoitotyössä
tarkastettiin vuon­
na 2008 Oulun yliopistossa. Ravelinin laadullisen ar­
viointitutkimuksen keskiössä olivat vanhusten omat
kokemukset. Kajaanin Tanssiteatterin oppilaat rakensi­
vat tutkimuksen tanssiesitysten tarinat niistä muistois­
ta ja kokemuksista, joista vanhukset kertoivat muistelu­
ryhmissä.
– Tanssia voidaan hyödyntää hoidollisesti kahdel­
la tavalla: ihminen joko tanssii itse tai katsoo valmista
tanssituotosta. Tanssin katsominen herättää monenlaisia
tunteita, ajatuksia ja muistoja. Se aktivoi uusien, omaan
elämään liittyvien asioiden muistamista ja ajattelemis­
ta. Tämä liittyy olennaisesti hoitotyön tavoitteisiin. Väi­
töskirjani tulokset ovat herättäneet kiinnostusta ympäri
maata. Niitä voivat hyödyntää sekä hoitoalan että tans­
sin ammattilaiset.
Auttajana näköalapaikoilla
Teija Ravelin toimii vanhempana lehtorina Kajaanin am­
mattikorkeakoulussa.
– Opetustyö merkitsee minulle vaikuttamista, maa­
ilman parantamista. Siinäkin pääsee auttamaan ihmis­
tä. Oppiminen on muuttumista, se tarjoaa uusia mah­
dollisuuksia maailman jäsentämiseen. Opetan tuleville
sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja liikunnanohjaa­
jille mielenterveystyötä: niitä asioita, jotka nousivat kiin­
nostaviksi psykiatrisen sairaanhoitajan työssäni. Pääsen
mukaan opiskelijoiden muutosprosessiin. Ja vaikka en ole
vielä pystynyt jatkamaan tutkimustani, vien opettajana
asiaani eteenpäin.
Teija Ravelin on edustanut tanssitaidetta ja terveys­
tieteitä Kainuun rahaston hoitokunnassa vuodesta 2009.
Hänen puheenjohtajakautensa alkoi viime syksynä. Luot­
tamustehtävä on osoittautunut mielenkiintoiseksi.
– Kulttuurirahaston maakuntarahastoissa pienikin
alue tulee havaituksi, nähdyksi ja kuulluksi. Kainuussa
on vähän alueellisia taiteen ja tieteen tukijoita. Maakun­
nan vahvat toimijat saavat valtakunnallista tukea ja ar­
vostusta. Olemme täällä ainutkertaisessa asemassa: Kai­
nuun rahaston pienestäkin apurahasta voi syntyä jotakin
suurta. Kulttuuri luo hyvinvointia Kainuuseen kaikissa
muodoissaan, Ravelin sanoo.
Hän otti ensi askelia kohti elämäntehtäväänsä
jo kuusivuotiaana balettikoululaisena. Tanssin
hoitavasta voimasta tuli hänelle opetuksen ja
tutkimuksen kohde. Hän on Kainuun rahaston
puheenjohtaja, terveystieteiden tohtori
Teija
Ravelin
.
13
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...32