Tammenlastuja_2_2013 - page 28

TEKSTI Arja Ukkonen KUVAT Eeva Hakalisto
Metsän
aarteet avautuvat
Metsän tarina –dokumenttielokuva on tehnyt meille
suomalaisille omaa luontoamme tutummaksi.
Luontokuvaajat Hannu Siitonen ja Mikko Pöllänen
toivovat, että metsän arvostus lisääntyy.
I
lveksen pennut kisailevat leik­
kisästi kallion kolossa aurin­
gon paisteessa. Liito-orava
lennähtelee oksalta oksalle.
Metsän tarina –dokument­
tifilmissä katsoja saa kokea
ainutlaatuisia suomalaisen luonnon il­
miöitä. Ainutlaatuisia nämä tapahtu­
mat olivat filmin kuvaajillekin
Hannu
Siitoselle
ja
Mikko Pölläselle.
– En ole nähnyt ennen ilveksen
poikasia, ja liito-oravankin näkemi­
nen ja kuvaaminen oli sattumasta kiin­
ni, tunnustaa Mikko Pöllänen.
Ilveksen poikaset havaitsi Hannu
Siitonen ollessaan etsimässä vaimol­
leen puolukkapaikkoja ja ottamassa
valokuvia. Hän hälytti paikalle Pöl­
läsen videokameroineen ja kameran
jalustoineen. Ilvesten uudelleen esiin
tuloa sai kuitenkin odotella, ja Siito­
selle tuli nälkä. Hän lähti kotiin syö­
mään, mutta saikin heti kotiin pääs­
tyään viestin Pölläseltä: ”Tuu äkkiä!”
Ruoka sai odottaa, kun Siitonen kii­
si takaisin metsään, ja niin ilves­
ten leikkiä kuvattiin kahdella video-
kameralla.
Liito-orava sattui puolestaan Pöl­
läsen videokameran etsimeen sitkeästi
metsän elämää tarkkailemalla.
– Kun tarpeeksi kauan on metsäs­
sä, saattaa onnistua näkemään tällais­
takin, Pöllänen iloitsee.
Ihme tapahtui:
dokumenttifilmiin jonot
Katsojaodotukset roimasti ylittäneen
Metsän tarinan on vuodenvaihteen en­
si-illan jälkeen nähnyt tähän mennessä
noin 72 500 katsojaa. Filmin pääasial­
lisilla kuvauspaikoilla Etelä-Karjalassa
filmin esityksiin on ollut pitkät jonot.
Monella paikkakunnalla esitysaikaa on
jatkettu alun perin aiotusta.
Parikkalalainen
Hannu Siitonen
ja Rautjärven Simpeleellä asuva
Mik-
ko Pöllänen
ovat kuvanneet suurim­
man osan filmistä. Heidän lisäkseen
kuvaajana oli muun muassa karhun
kuvannut porvoolainen
Teemu Liak-
ka
. Kuvausta täydentävät ilmasta kä­
sin otetut näkymät, jotka järjesteli
tuottaja
Marko Röhr
. Kuvauksen luo­
maa elämystä rikastaa
Panu Aaltion
musiikki.
Ville Suhosen
laatima käsikirjoitus
on Siitoselle ja Pölläselle mieluinen.
Syksyn, talven, kevään ja kesän ku­
vaavan käsikirjoituksen ydinajatuksina
on kertoa metsästä vanhojen uskomus­
ten raameissa, muistuttaa paasaamat­
ta luonnon suojelemisen merkityksestä
ja houkutella katsojia kokemaan met­
sän tarjoamia elämyksiä.
– Jos taivasta kannatteleva maail­
man puu kaatuu, sama tapahtuu ihmi­
selle, kertaa Mikko Pöllänen tärkeim­
män ajatuksen.
w
Hannu Siitonen (vas.) ja Mikko
Pöllänen haluavat välittää Metsän
tarina – dokumenttielokuvassa
ja tulevassa kirjassa heille tutun
suomalaisen metsän elämää. He
toivovat, että yhä useampi ihminen
löytäisi metsän aarteet.
Elämyksen vuoksi on jätetty kerto­
matta monien eläinten nimiä tai kan­
sainvälisten luontodokumenttien ta­
paan eläinten mahdollisia aikeita.
– Emmehän kuitenkaan voi tietää,
mitä eläimet ajattelevat, Hannu Siito­
nen muistuttaa.
Luontokuvaaja
kokee yllätyksiä
Hannu Siitonen ja Mikko Pöllänen ku­
vasivat metsän tarinaa aluksi omin päin
suullisen sopimuksen pohjalta ja myö­
hemmin filmin ohjaajien Ville Suhosen
ja
Kim Saarniluodon
ohjeiden mukaan.
Kuvaukset kestivät neljä vuotta.
Katsoja näkee pöllön silmästä sil­
mään, linnun ruokkimassa poikasiaan,
hirvien liikkumisen hämärässä met­
sässä, metsälähteen läikkeen, koivujen
vihreät lehdet, kukat.
– Halusimme kuvata sitä, mikä
meille on tuttua. Eläimiä voi kuvata
läheltäkin, kun ne tottuvat ihmisen
läsnäoloon, kuvaajat kertovat.
28
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32