Tammenlastuja_1_2013 - page 21

TEKSTI Mariitta Hämäläinen KUVA Heikki Tuuli
Lastenteatterin
monitaituri
T
anssitaiteen maisteri, huma-
nististen tieteiden kandidaat-
ti
Päivi Rissanen
opiskeli ko-
ko lapsuutensa
Ruth Matson
balettikoulussa Tampereella.
– Uravalinta vaati kuitenkin apri-
koimista. Tanssi voitti, kun löysin sa-
man alan tekijöitä, joiden seurassa viih-
dyin. Kiersin maata tanssitaiteilija
Reijo
Kelan
kanssa. Reijo nosti autosta kak-
si öljytynnyriä, ja tanssimme niiden
päällä. Teoksen nimi oli
Öljytynnyri-is-
ottelut
. Tanssin kymmenen vuotta Rei-
jon ja muusikko
Heikki Laitisen
perus-
tamassa
Suomussalmiryhmässä
, jonka
improvisaatioesitykset syntyivät ym-
päristön, yleisön, tanssin ja musiikin
vuorovaikutuksesta. Saimme Kritiikin
Kannukset 1993 ja Taiteen Nuori Suomi
-palkinnon 1996. Kuuluin 2000-luvun
alkuvuosina myös poikkitaiteelliseen
Rumaryhmään
. Sen performanssit ja
tanssielokuvat perustuivat tanssin, mu-
siikin ja kuvataiteen törmäyttämiseen,
Päivi Rissanen kertoo.
– Olen aina kokenut läheisimmik-
si ryhmät, joissa saa rohkeasti tuoda
esiin omaa ääntään ja ideoitaan sekä
olla mukana kokonaisvaltaisesti. Ha-
luan työskennellä sellaisten taiteilijoi-
den kanssa, joiden kanssa minulla on
yhteinen kieli. TOTEM-teatterissa olen
saanut toteuttaa itseäni sekä taiteilija-
na että taidepedagogina.
Kiertävän ilveilijän jalanjäljillä
Kaksikielisen TOTEM-teatterin kotipe-
sä on Espoo, mutta kiertueteatterina
se tekee valtakunnallisesti merkittä-
vää lastenkulttuurityötä. TOTEM jat-
kaa kiertävän ilveilijäseurueen perintei-
tä viemällä esityksensä sinne, missä on
sen yleisö: alakoululaiset opettajineen.
Esiintyjät, lavasteet ja esitystekniikka
kiertävät maata pakettiautolla. Lapset
nauttivat esityksistä yhtä innokkaasti
Kökarissa kuin Utsjoellakin.
– Teemme uutta taiteellista lasten-
teatteria, joka käsittelee ajankohtaisia
ilmiöitä lasten näkökulmasta. Etsimme
uusia kerronnallisia keinoja ja teemme
aukkoista tarinaa. Katsojat täydentävät
sitä omilla ajatuksillaan ja tunteillaan,
Päivi Rissanen sanoo.
Kiertuetoiminta kirjattiin jo TOTE-
Min ensimmäiseen toimintasuunnitel-
maan. Teatteri ei ole koskaan tavoitellut
omaa näyttämöä. Päivi Rissanen kut-
suttiin uuden teatterin hallituksen jä-
seneksi 1986. Taiteellisen johtajan vas-
tuun hän sai 1993. Kymmenen viime
vuotta Rissanen on esiintynyt ja kehit-
tänyt teatterin taiteellista toimintaa yh-
dessä näyttelijä
Pasi Lappalaisen
kans-
sa. Yhteistyönä ovat syntyneet muun
muassa
Kulkuriopisto
(ohjaus
Atro Ka-
hiluoto
),
Sanaton näytös I
ja
II
(ohjaus
Riku Saastamoinen
),
Uni lasisesta pol-
kupyörästä
(ohjaus
Anna-Mari Karvo-
nen
),
Minä olen kuningas!
(ohjaus
Mari-
elle Eklund-Vasama
) ja tämän kevään
esitys
Kiertävä kysymysneuvosto
(ohja-
us
Essi Räisänen
).
Valintana marginaali
TOTEM haluaa pysytellä marginaalissa
kaukana lastenteatterin valtavirrasta.
Rissanen sanoo teatterinsa kiinnittyneen
sinne kolmella tavalla: se on vapaa ryh-
mä eli valtionosuusjärjestelmän ulko-
puolinen ammattiteatteri, se tekee lasten-
teatteria ja vieläpä rohkean kokeellisesti.
– Vapaus merkitsee meille velvol-
lisuutta ja myös mahdollisuutta lajin
kehittämiseen, omaleimaisen teatteri-
kielen vahvistamiseen ja innovointiin
sekä esitystoiminnassa että taidekas-
vatuksessa. Teatterillamme on vapaus
jatkaa omaa linjaansa, sillä ei ole pai-
neita kerätä yleisömassoja. Esiinnym-
me noin 70 kertaa vuodessa yhteensä
noin 14 000 katsojalle. Se on TOTEMin
toiminnalle riittävä.
– Viihdyn esitystaiteilijana teatterin ja tanssin välisessä maastossa, TOTEM-teatterin
taiteellinen johtaja Päivi Rissanen sanoo. Hän sai Suomen Kulttuurirahaston palkinnon
tinkimättömästä työstä rohkean lastenkulttuurin hyväksi.
21
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...36