Tammenlastuja_3_2013 - page 16

TEKSTI Antti Kivimäki KUVA Heikki Tuuli
Myyttinen
sampo taipuu moneksi
Kun rautakautinen teknologia ja
maailmankuva levisivät Karjalan laulumaille,
syntyi myytti ihmekone sammosta.
Folkloristiikan tutkijaa Mister Frogia
kiinnostaa, kuinka myytit muovautuvat
teknologiavallankumousten puristuksissa.
K
ansalliseepoksemme Kalevalan keskeinen jännite
kiertyy sammon ympärille, Seppo Ilmarisen ta-
koman myyttisen ihmekoneen, joka valuttaa no-
kistaan rahaa, viljaa ja suolaa.
Voisiko tarinaa pitää rautakautisena tieteis-
kirjallisuutena, tutkija
Mister Frog
Helsingin yliopistosta?
– Kyllä hyvinkin. Kun raudantekotaito levisi Skandina-
viasta ja germaaniselta alueelta Suomeen ja Karjalaan, entis-
tä paremmat työkalut kirveenteristä auroihin helpottivat ar-
kea. Tämä laittoi ihmisten mielikuvituksen liikkeelle: kaikki
on mahdollista uuden teknologian turvin.
Sikäli scifi-vertaus ontuu, että ihmisten suhde tietoon
oli rautakaudella varsin erilainen kuin nykyään, Frog huo-
mauttaa.
– Scifissä teknologia liitetään tulevaisuuteen, kun kale-
valaisissa myyteissä tiedon alkuperä on ikivanhaa, maail-
man luomisen ajalta saakka periytyvää, vaka vanhan Väi-
nämöisen iänikuisia loitsuja.
Frog puhuu tieteestä mieluiten äidinkielellään englan-
niksi, mutta ripottelee sujuvasti sekaan kalevalaisia sanoja:
'iänikuinen', 'loitsu', 'tietäjä'.
Suomea Frog alkoi päntätä jo 1990-luvun lopussa suorit-
taessaan kirjallisuuden ja Skandinavian tutkimuksen opin-
toja Minnesotan yliopistossa Yhdysvalloissa. Frogin suku on
isoisän puolelta suomalaissiirtolaisia, mutta hän kertoo ek-
soottisen kielivalinnan lähteneen pikemminkin akateemi-
sesta uteliaisuudesta: oli jännittävää opiskella englannista
mahdollisimman paljon poikkeavaa kieltä.
w
Mister Frog tutkii, kuinka
kalevalaiset myytit muuntelevat
eri alueilla Vienan Karjalasta
Savoon. – Yhtäällä sampo
merkitsee taivaanpilaria, mutta
toisaalla se on tulkittu sammeksi
eli että se tarkoittaisi isoa kalaa,
Frog naureskelee.
16
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24