Tammenlastuja_3_2013 - page 20

TEKSTI Jenni Leukumaavaara KUVA Arto Liiti
Matematiikan
mörköjen tutkija
Miten voi opettaa mielekkäästi
matematiikkaa, jos pelkää, ettei itse
osaa? Slovenialainen Sonja Lutovac
tutkii asiaa Lapin yliopistossa
S
onja Lutovacin
suu kääntyy leveään ja hieman
hämmentyneeseen hymyyn, kun hän kertoo
tutkimustyönsä saamasta lentävästä lähdöstä.
Väitöstutkimukseen perustuvia artikkeleita on
julkaistu useissa korkeatasoisissa kansainväli-
sissä tieteellisissä aikakauslehdissä.
– Ajattelin, että näin käy sitten joskus, kun olen ”oikea
ja vakavasti otettava tutkija”, 30-vuotias Lutovac nauraa.
Tutkimusjälki on puhunut puolestaan. Väitöskirjan oh-
jaaja, Oulun yliopiston kasvatustieteiden professori
Raimo
Kaasila
arvioi, että Lutovacin tutkimustuloksista on hyötyä
laajemminkin opettajankoulutuksen kehittämisessä.
Lutovac vertailee väitöskirjassaan suomalaisten ja slove-
nialaisten luokanopettajaopiskelijoiden ”matemaattista iden-
titeettityötä”.
– Alun perin halusin tutkia matematiikkaan liittyviä ne-
gatiivisia tunteita, mutta totesin laajemman identiteettityön
kiinnostavammaksi; sen, miten opiskelijat näkevät itsensä
tulevina matematiikan opettajina.
Kipeitä muistoja opettajista
Lutovac haastatteli yhteensä 18 opiskelijaa, jotka eivät vielä
olleet työskennelleet opettajina ja joilla oli negatiivisia ko-
kemuksia peruskoulun matematiikan tunneilta. Hän myös
vertaili kokemuksia matematiikan pedagogisista opinnoista
opettajankoulutuksen aikana.
Haastatteluissa nousi pintaan kitkeriä kommentteja enti-
sistä opettajista, jotka olivat toruneet kovasanaisesti oppimis-
vaikeuksista tai antaneet luokkakavereiden nauraa virheille.
– Opettajalla on valtavan iso merkitys sille, miten lapsi
kokee matematiikan opiskelemisen. Omat huonot kokemukset
saattoivat aiheuttaa paineita opettajaksi opiskeleville.
Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisopiskelijat ovat slo-
venialaisia sinnikkäämpiä kohtaamaan vaikeutensa. He ref-
w
Tutkija Sonja
Lutovac nauttii
vapaa-ajallaan
Lapin luonnosta
lenkkeillen ja
pyöräillen.
20
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24