Tammenlastuja 4/2014 - page 13

– Suomen Kulttuurirahasto on riskirahasto.
Se tukee
myös riskejä ottavia, kunnianhimoisia kulttuurihank-
keita rohkeasti ja vastuullisesti. Talous ei taiteellistu,
taide taloudellistuu. Kapitalismi on nyt äärimmäisen
aggressiivista ja lyhytnäköistä. Suomessa tarvitaan ta-
hoja – säätiöitä, yhdistyksiä ja yksityishenkilöitä – jot-
ka eivät arvioi kulttuuria taloudellisinmittarein. Kult-
tuurirahaston vaikutus kansallisena hengenviljelijänä
voimistuu entisestään.
Journalisti, kirjailija ja toimitusjohtaja
Jaakko Tapa-
ninen
kutsuttiin Uudenmaan rahaston hoitokuntaan
2009 ja Kannatusyhdistyksen johtokuntaan 2012. Hän
toimi Rahaston ja FiskarsinK3-pientalohankkeen kum-
mina jo vuonna 2008 ja projektipäällikkönä kevää-
seen 2010.
– Kulttuurirahastossa minua kiehtoo erilaisten
maailmankatsomusten kohtaaminen yhteisen asian
äärellä. Tieteen, taiteen ja talouden edustajat haluavat
käydä rakentavaa dialogia. Kun raha tulee annettuna,
keskeinen kysymys on, mitä hyviä asioita sillä halutaan
edistää. Vapauden ja vastuun tasapaino on Rahastossa
aivan erilainen kuinmissäänmuualla, Tapaninen sanoo.
– Luova ryhmädynamiikka hoitokunnassa on sekä
hauskaa että haastavaa. Hakemuksista saa hyvän läpi-
leikkauksen siitä, millaista lahjakkuutta Uudellamaalla
on jamillaisia projekteja suunnitellaan. Toisaalta tääl-
lä on myös Keskusrahasto.
Työkaluna tarinankerronta
Jaakko Tapaninen alkoi etsiä elämänuraansa toimit-
tajana uudesta City-lehdestä 1980-luvulla. Matkasau-
vana kulki fiktion keinoja käyttävä uusi journalismi,
johon hän oli tutustunut ja ihastunut vaihto-oppilas-
vuonna Yhdysvalloissa. Journalistinen työ jatkui Ima-
ge-lehden päätoimittajana 1991–1997. Toimiessaan
kustannusosakeyhtiö Tammen yleisen kirjallisuuden
kustannusjohtajana Tapaninen muun muassa hank-
ki kustannuspäällikkö
Terttu Toiviaisen
kanssa Harry
Potter -kirjojen kustannusoikeudet.
– Tuolloin pojat eivät lukeneet kaunokirjallisuut-
ta. Pottereista tuli Suomessa historiallinen lastenkir-
jailmiö ja menestys. Ensimmäistä kertaa koko lasten
sukupolvi luki samoja tarinoitamalttamattomanamyös
alkukielellä.
Tapaninen työskenteli vuonna 2006 perustamassaan
Great Point Oy:ssä konsulttina neljä vuotta ennen siir-
tymistään Kustannus-Osakeyhtiö Kotimaan toimitus-
johtajaksi. Nyt hän keskittyy taas viestintä- ja sisältö-
toimistonsa kehittämiseen. Nimi Great Point viittaa
toimivan viestinnän ytimeen.
Vanhat instituutiot sortuvat
Viestintäalan isojen toimijoiden tilaamassa Mediaraportti 2015:ssa Tapaninen kuvaa ja analysoi alan
suurta murrosta sekä yksityisesti ja julkisesti omis-
tetun median rooleja. Hän myös käsikirjoittaa raport-
tiin perustuvaa dokumenttielokuvaa yhdessä
Michael
Franckin
kanssa. Se esitetään MTV3-kanavalla helmi-
kuussa 2015.
– Digitaalinen vallankumous synnyttää parhaillaan
uusia instituutioita ja tuhoaa vanhoja ennen näkemät-
tömällä voimalla. Vapaarahoitteinen media on äärim-
mäisten haasteiden edessä. Jos tämä kehitys jatkuu,
miten taataan median moniarvoisuus ja monipuoli-
suus? Kuka rakentaa laadukkaita kulttuurisisältöjä ja
maksaa laadukkaan journalismin? Ihmiset ovat tot-
tuneet ilmaisen tarjonnan tulvaan. Ennustan, että lä-
hettäjä maksaa.
Yrittäjä
Marko Ahtisaari
ja Jaakko Tapaninen työs-
tävät kirjaa median tulevaisuudesta. He haastattele-
vat Skype-ohjelman avulla lukuisia vaikutusvaltaisia
kansainvälisiä visionäärejä: riskisijoittajia, tutkijoita,
aktivisteja, taiteilijoita ja toimittajia. Haastattelujen
synteesi ilmestyy sähkökirjana ensi keväänä.
–Ideologisten pääomien merkitys korostuu,
kun kulttuurin julkista rahoitusta edelleen
leikataan. Uudessa rannattomassa maailmassa
markkinaehtoista rahaa ohjataan vain viihteellisille
sisällöille, arvioi Uudenmaan rahaston
puheenjohtaja Jaakko Tapaninen.
Rohkeiden tukipäätösten
kannattaja
Teksti Mariitta Hämäläinen Kuva Heikki Tuuli
Henkilökuvassa
13
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...28