Tammenlastuja_3_2012 - page 12

Maakuntarahastojen neuvottelupäivillä tutustuttiin myös Tyrvään Pyhän Olavin kirkkoon. Kirkon
vaiheita 1500-luvun alusta lähihistorian dramaattisiin tapahtumiin ja nykypäivään esittelivät
Vammalan, nykyisen Sastamalan, emerituskirkkoherra Timo Kökkö ja tuhopolton jälkeen yhtenä
rakennustyönjohtajista toiminut Esko Kangasniemi. Kuvataiteilija Kuutti Lavonen kertoi kirkon
maalaustyöstä.
TEKSTI Kati Vastamäki KUVA Antero Tenhunen
Pyhän Olavin kirkon oma,
moderni ristintie
K
esällä 2005 kaksi moder-
nia ja kuvakieleltään hyvin
erilaista taiteilijaa aloitteli
poikkeuksellista tehtävään-
sä Vammalassa. Tyrvään Pyhän Ola-
vin kirkko oli rakennettu tuhopolton
jälkeen uudelleen, ja seurakunta oli ti-
lannut
Kuutti Lavoselta
ja
Osmo Rau-
halalta
sisätilojen koristelun. Maalaus-
ten tuli noudattaa tuhoutuneen kirkon
kuvakertomusta.
Ensimmäinen kesä oli materiaali-
kokeilujen aikaa mahdollisimman kes-
tävän lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Seuraavat kolme kesää Lavonen ja Rau-
hala maalasivat kirkossa vuoroviikoin.
Lavonen maalasi lehterikaiteiden
paneeleihin muun muassa Kristuksen
ristintien, joka on kuvattu vuosisato-
jen aikana tuhansiin kirkkoihin. Py-
hän Olavin kirkkoon sen oli 1700-lu-
vulla maalannut
Andreas Löfmark
.
– Erityislaatuinen työ ja sen aloit-
taminen kirkossa, joka oli rakennettu
uudelleen niin valtavan ihmisjoukon
vapaaehtoistyöllä, tuntui alkuun pe-
lottavalta. Itse kuvien toteuttamiseen
tilaaja antoi suuren vapauden, sanoo
Kuutti Lavonen.
Jokainen luonnos hyväksyttiin työ-
ryhmässä, jota johti Tyrvään emeritus-
kirkkoherra
Timo Kökkö
. Jäsenet oli-
vat rakennustaiteen asiantuntijoita ja
paikallisia maallikkojäseniä. Ryhmäs-
sä avautui Lavosen mukaan hieno teo-
logian ja taiteen välinen dialogi.
– Keskustelua ei ohjannut pelkkä
kirkon virallinen näkemys tai mikään
hierarkia, vaan kaikki ottivat kantaa
teologisiin kysymyksiin oman näke-
myksensä pohjalta.
Lavosen töistä keskustelua herätti
erityisesti kuva, jossa valkoinen kyyh-
kynen laskeutuu liljavaa’an selälle.
Työn nimi on Viimeinen tuomio.
– Näennäisen kevyt kuva sisältää
vakavan ajatuksen, jonka mukaan vii-
meisen tuomion ihmiskunnalle langet-
w
Kuutti Lavosen Tyrvään Pyhän Olavin
kirkkoon maalaama Via crucis on teologian,
taiteen ja tieteen vuoropuhelua.
taa ekoympäristö. Senkin työryhmä
hyväksyi, vaikka näkemys eroaakin
kirkon perinteisestä kannasta.
Kaikilta työryhmästä jäi kuviin
myös jotain konkreettista. Esimerkiksi
Joosefin höylän idea tuli yhdeltä maal-
likkojäsenistä.
Lavosen ristintie poikkeaa jon-
kin verran perinteisestä. Usko kuvan
voimaan ja siihen, että kertomus on
katsojille tuttu, sai hänet luopumaan
Löfmarkin paneeleihin kirjoitetuista
teksteistä. Lisäksi tarina jatkuu Jee-
suksen ylösnousemukseen ja Jeesuksen
ja Maria Magdalenan kohtaamiseen.
Lavonen nimesi kuvasarjansa Tyr-
vään Pyhän Olavin omaksi kärsimys-
kertomukseksi, Seitsenristin ristintiek-
si, kirkon alkuperäisen, itäpäädyssä
olevan seitsenristikuvion mukaan.
l
Suomen Kulttuurirahasto tuki
Tyrvään Pyhän Olavin kirkon
sisätilan rakentamista ja jälleen-
rakennustyön dokumentointia
120 000 eurolla vuonna 2002.
Pirkanmaan Kulttuurirahasto
myönsi 2006 Osmo Rauhalalle
20 000 euron apurahan Tyrvään
Pyhän Olavin kirkon maalausten
luomiseen sekä ympäristötaide­
projekti Stratan kehittämiseen
vuonna 2006.
12
Uutisia
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...32