Tammenlastuja 1/2015 - page 27

w
Kansainväliset Viuluviikarit -etäopetushankkeessa Géza Szilvayn viuluopetusta voivat seurata lapsiryhmät
Alaskaa ja Nepalia myöten. Kuvan ruudulla näkyvät lapset osallistuvat reaaliaikaisiin etätunteihin Färsaarilta. Maarit
Rajamäelle (vas.) ja projektikoordinaattori-tuottaja Heidi Kuusavalle tärkeä tavoite on myös taltioida Géza Szilvayn,
Colourstrings-opetusmetodin kehittäjän, merkittävää elämäntyötä.
tä yhteistyötahot kutenmusiikkikoulut
voivat vaivatta integroida sen omaan
viikko-opetukseensa. Taltioitunapilottihanke tuottaa lähes200editoitua tuntia ainutlaatuistaopetusmateriaalia, joka seuraa askel askelelta ja rehellisesti
lapsiryhmän etenemistä ja opetusta.
Ajatuksena on, että jatkossa pedagogit eri puolilla maailmaa voivat opettaa alkeisryhmiä tämän materiaalin
avulla. Sen ohella heille tarjottaisiin
etäopetusta esimerkiksi viikoittain tai
kuukausittain, Rajamäki visioi. Hän
toivoo, että Colourstrings-etäopetuksen myötä syntyisi kansainvälinen yhteisö, joka yhdistäisi pedagogit
ja viuluviikarit eri puolilta maailmaa.
Haaveena on järjestää Suomessa kesäleirejä, joilla etäopetukseen osallistuneet ryhmät voisivat tavata toisiaan
kasvokkain ja soittaa yhdessä.
– En usko, että etäopetus tulee koskaan täysin korvaamaan lähiopetus­
ta, etenkään viulunsoitossa, Rajamäki toteaa.
Minifiddlers-etäopetuksesta onkin
eniten apua Colourstringsistä ja viulun alkeisopetuksesta kiinnostuneille opettajille sekä vanhemmille, jotka haluavat täysillä tukea lapsensa
musiikkiharrastusta. Erityisesti Aasiassa tällaisia vanhempia on paljon,
ja siellä Caprice Oy:n hanke onkin herättänyt suurta kiinnostusta.
Colourstrings-metodissa käytetään
värejä ja kuvasymboleita nuottikirjoituksen sijaan. Se pyrkii ennaltaehkäisemään virheellisiä liikeratoja ja lihasjännitystä: jännitteisen ensimmäisen
aseman sijaan suositaan vaihtelevia
asemia, ja ennen perusäänentuoton
opettelua soitetaanpizzicatoja sekähuiluääniä. Tällaisiin lapsilähtöisiinmetodeihin kuuluu oleellisena ajatus, että
soittoharrastus itsessään on tärkeää,
johti se sitten ammattilaisuuteen tai ei.
– Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus
soittoharrastukseen, ja lasten opetuksessa vain paras on tarpeeksi hyvää.
Viulunsoiton opiskelu tukee kaikkea
oppimista ja emotionaalista kehitystä. Lopputulos ei ole itseisarvo, muutamakin vuosi alkeisopetusta on todella
arvokasta, Maarit Rajamäki korostaa.
– Viulunsoitto kulkee vastavirtaan nykymaailmassa, jossa kaikki halutaan
helposti ja nopeasti. Haluamme osoittaa, että paneutuminen palkitsee paljon enemmän.
Caprice Oy sai 80 000 euron apu-
rahan Seija Salmialan rahastosta
Kansainväliset Viuluviikarit -etä-
opetusprojektin toteuttamiseen.
Video projektista löytyy osoit-
teesta
27
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36