Tammenlastuja 1/2015 - page 26

M
aailman musiikkipiireissä Suomi tunnetaan
musiikkipedagogiikan mallimaana. Maine
henkilöityy vahvasti 1970-luvun alussa Suomeen rantautuneisiin
Szilvayn
veljeksiin
Gézaan
ja
Csabaan
. Heidät
tunnetaan viulunsoiton alkeisopetukseen tarkoitetusta Colourstrings-metodistaan sekä Itä-Helsinginmusiikkiopistoon perustamastaan Helsingin
Juniorijouset -jousiorkesterista, joka
on ollutmyösmetodin lippulaivamaailmalla. Orkesterin tv-sarja
Viuluviikarit
musiikkimaassa
nostatti 1970– 80-luvuillamusiikkiopistoissa suoranaisen
viulubuumin.
Kansainvälisesti Colourstrings-metodi on jopa tunnetumpi kuinkotimaassa, ja sen kysyntä pedagogien keskuudessa on suuri. Metodia voi kuitenkin
opiskella lähinnä vain kerran vuodessa
järjestettävällä kansainvälisellä kurssilla tai tulemalla Itä-Helsinginmusiikkiopistoon tarkkailemaan opetusta.
Tähän tarpeeseen vastaa Kansainväliset Viuluviikarit – International Minifiddlers -hanke, jossa Géza Szilvayn
Colourstrings-opetus yhdistetään
uusimpaan etäopetusteknologiaan.
Hankkeen organisoija Caprice Oy on
tehnyt Suomessa pioneerityötä klassisen musiikin etäopetuksen saralla.
– Järjestimme ensin perinteisiämestarikursseja, kunnes tapasin vuonna
1996 Israelissa viulisti
Pinchas Zuker-
manin
, joka oli tuolloin klassisen musiikin kansainvälisen etäopetuksen
avainhenkilö, kertoo hankkeen johtaja, viulutaiteilija
Maarit Rajamäki
.
– Hän huomasi, että olin kiinnostunut etäopetuksesta, ja kutsui meidät
mukaan tietäen että Suomessa on korkeatasoista teknologiaosaamista. Näin
pääsimme hyppäämään mukaan kansainvälisen tason kehitykseen.
Vuoden 1997 ensimmäisistä, puhelinlinjapohjaisista etämestariluokista on 15 vuodessa harpattu eteenpäin
valtavasti. Rajamäkeä on aina kiinnostanut klassisen musiikin opetuksen ja
uusimman teknologian yhdistäminen
uudenlaiseksi oppimisympäristöksi.
Kuutisen vuotta sitten hän osallistui
Géza Szilvayn Suomessa järjestämälle Colourstrings-kurssille. Hänestä
tuntui, että Colourstrings-metodin
koulutus olisi hienosti toteutettavissa etäopetusympäristössä. Hän puhui
asiasta Szilvaylle. – Siitä alkaen ajatuksemme ovat menneet tässä asiassa yksi yhteen!
Vuonna 2012 alkanut Minifiddlers-
etäopetusprojekti on loistava mah­
dollisuus lisäkoulutusta etsiville viulupedagogeille. Etäopetuksen myötä
kaukaisetkin kolkat voidaan tuoda
huipputason musiikinopetuksen piiriin, ja hankkeella onkin yhteistyötahoja Färsaarilla, Alaskassa ja Nepalissa asti. Samalla voidaan huolehtia, että
kotimainen musiikinopetus pysyy korkeatasoisena syrjäseutujamyöten. Taustavaikuttimena on myös Géza Szilvayn
merkittävän, 40-vuotisen elämäntyön
huolellinen dokumentointi. Nyt käynnissä olevan pilottivaiheen tavoitteena
onkin tuottaa laajaaudiovisuaalinenoppimateriaali taltioimalla Szilvayn opetusta ja sen vuorovaikutusta etäpäiden
kanssa.
Neljän vuoden ajan Szilvay opettaa
viikoittainhankkeen lapsiryhmää Laajasalossa sijaitsevalla studiolla, ja lapsiryhmät opettajineen eri puoliltamaailmaa seuraavat opetusta etänä. Linjoilla
voi olla samanaikaisesti useita hankkeeseen kuuluvia kansainvälisiä ryhmiä, jotka opiskelevat Colourstrings-
metodin mukaisesti samassa tahdissa
suomalaisen ryhmän kanssa. Tuloksena on vuorovaikutteinen, reaaliaikainen oppimisympäristö, sillä videoneuvottelumenetelmienansiostaSzilvayvoi
kommunikoida etäpäiden kanssa ja eri
ryhmät voivat seurata toisten saamaa
opetusta. Opetus on rytmitetty niin, et­
Kansainväliset Viuluviikarit-hanke tarjoaa Colourstrings-metodin
etäopetusta Nepalia myöten. Samalla projekti dokumentoi
viulupedagogi Géza Szilvayn arvokasta elämäntyötä.
Viulunsoiton
riemua etänä
ympäri maailmaa
TEKSTI Auli Särkiö
KUVA Heikki Tuuli
APURAHANSAA J AT 2 0 1 5
26
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,...36