Tammenlastuja 3/2014 - page 29

Palotiet korostavat, ettämajoittajia
ja majapaikkoja on yhtä monenlaisia
kuin majoitettaviakin.
Takavuosina kilpailumajoituksen
avainhenkilö oli
Aino Bergholm
laajoi-
ne kontaktiverkostoineen. Useat ma-
joittajat ovat jo ikääntyneitä, eikä uu-
sia ole kovin helppo saada mukaan
talkoohommiin.
Myös kilpailun pääsihteeri Marja-
Leena Pétas kertoo, että majoittajien
löytäminen on haaste, etenkin kun elo-
kuussa monet vielä mökkeilevät.
– Tänä vuonna myös kilpailijoiden
puolisoita ja pianisteja on tullut paljon,
ja pyrimme ainamajoittamaan heidät.
Venymme ja joustamme, se on osa ta-
pahtuman henkeä, Pétas kertoo. Kun
miesten sarjan voittaja
Beomjin Kim
il-
moitti, ettämyös hänen vaimonsa saa-
puu, mutta majapaikassa oli vain yk-
si vuode, Pétas toi poikansa sängyn
lisävuoteeksi.
”Syntyy herkullisia
musiikillisia tilanteita,
kun kaikesta ei voida
sopia etukäteen”
Mirjam Helin -kilpailussa lied on pai-
navassa roolissa, etenkin välikilpailus-
sa. Lied-musiikissa pianistin ja laula-
jan yhteistyö on kaikki kaikessa, mutta
kilpailuissa hitsautumiseen on aikaa
vain muutama harjoitustunti.
Kiril
Kozlovskyn
mielestä yhteyden luomi-
nen on haaste – siksi jotkut kilpailijat
ottavatkinmukaan tutun pianistinsa.
– Laulajasta ei tiedä juuri mitään
etukäteen, korkeintaan muutamia
sähköposteja on vaihdettu, liediin eri-
koistunut pianisti kertoo. – Onneksi
laulajat ovat ammattilaisia ja tulkitse-
vat musiikkia johdonmukaisesti, mikä
luo yhteiset pelisäännöt. Tärkeintä on
joka tapauksessa sopeutuminen, sa-
mastuminen laulajan musiikilliseen
ajatteluun.
Kozlovskylla on kokemusta useista
laulukilpailuista niin koti- kuin ulko-
mailta. Mitä paremmin laulajaan tu-
tustuu, sitä antoisammaksi yhteistyö
muuttuu. Ennen välikilpailua Kiril ja
kanadalainen mezzosopraano
Rihab
Chaieb
menivät oluelle ja juttelivat ta-
vallisista asioista.
– Luottamus auttaa heittäytymään
ja ottamaan riskejä, ja kilpailun ede-
tessä se on tärkeää, Kozlovsky kertoo.
– Haluan laulajan tuntevan, että pia-
nisti on hänen tukenaan niin lavalla
kuin sen ulkopuolellakin.
Myös
Tuula Hällströmin
mielestä
kilpailupianistin tärkeimpänä tehtä-
vänä on olla laulajan musiikillisena ja
henkisenä tukena.
–On tärkeää hallita omat hermon-
sa, ettei vain lisää kilpailijan jännitys-
tä, hän toteaa. – Kilpailijaa on pyrit-
tävä kannattelemaan kaikin tavoin ja
tunnusteltava tämän fiilistä: kaipaa-
ko laulaja sparrausta vai haluaako tä-
mä olla yksin.
Hällströmin mukaan suurin haaste
on ohjelmistomäärän hallitseminen,
ei niinkään kontaktin saaminen tun-
temattomaan laulajaan.
– Itse asiassa on kiinnostavaa, kun
kaikista asioista ei ehditä sopia etu-
käteen, silloin syntyy herkullisia mu-
siikillisia tilanteita, Hällström sanoo.
Sattumoisin Hällström oli saanut
huomaansa kilpailun suosikkibaritonit
Dmitro Kalmuchynin
,
Leon Kosavicin
ja
Matija Meićin
. Finaalissa Tuula is-
tui eturivissä kannustamassa omiaan.
–On fantastista ja inspiroivaa päästä
musisoimaan yhdessä hyvien muusi-
koiden kanssa. Kaikki kolme baritonia
olivat hyvin omanlaisiaan, ja teimme
jokaisen kanssa erilaista ohjelmistoa.
Kiril Kozlovsky on samaamieltä: kil-
pailu-urakka on rankka, mutta sitäkin
palkitsevampi. Mutta uhkaako rutinoi-
tuminen, kun samoja kappaleita joutuu
esittämään joskus useitakin kertoja?
Kozlovskyn lääkkeenä on etsiä uusia
näkökulmia tuttuihinkin kappaleisiin.
Ylipäätään hän haluaa tutustua huolel-
la musiikkiin etukäteen.
– Pyrin unohtamaan, että kyse on
kilpailusta ja luomaan konserttimai-
sen tilanteen. Jotkut kilpailijat tuntu-
vat toivovan, että pianisti olisi mahdol-
lisimman huomaamaton. Sekin sopii,
mutta parhaatmusiikilliset hetket syn-
tyvät, kun laulaja tiedostaa pianistin
läsnäolon, Kozlovsky kertoo. Esimer-
kiksi Varjoraatilaiset huomioivat blo-
gissaanKozlovskyn vahvanmusiikilli-
sen työskentelyn. –Pianisti voi soittaa
jonkin eleen muodollisesti, tai sitten
siihen voi ladatamusiikillisen viestin.
w
Kilpailun pianisteina ahkeroivat Ilmari Räikkönen (vas.), Tuula Hällström,
Kristian Attila, Kiril Kozlovsky, Hans-Otto Ehrström (edessä vas.) ja Ilmo Ranta.
KUVA Heikki Tuuli
29
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36