Tammenlastuja 3/2014 - page 32

Tasapainoon
punnerruksilla ja joogalla
Kilpailun suomalaisviisikon ainoaan
mieheen kohdistuivat kotiyleisön ja
-median edessä kovat paineet. Baritoni
Waltteri Torikka
, 30, myönsi alkuerien
jälkeen, että jatkopaikka toi suuren
helpotuksen: alkuerissä oli hieman vai-
kea rentoutua, mutta välierissä pääsi
nauttimaan musiikista.
– Kilpailu oli uniikki kokemus, sillä
laulajat olivat hyvin mielenkiintoisia
ja keskenään erilaisia, hän summaa.
– Tämä oli itselleni toistaiseksi ko-
vatasoisin kilpailu, ja olen iloinen, et-
tä pääsin välieriin asti. Asioilla on tar-
koitus järjestyä niin kuin niiden pitää.
Baritonien poikkeuksellisen kova
taso tuntui Torikasta kannustaval-
ta: tässä porukassa ei tarvinnut häve-
tä mitään. Mutta onko muusikoiden
vertaileminen kilpailuissa ylipäätään
mahdollista? Ovatko kilpailutulokset
sattumankauppaa?
– Tekninen osaaminen on konkreet-
tinen ja siinä mielessä mitattava asia,
Torikka pohtii. –Mutta ihmiset vaikut-
tuvat erilaisista laulajista. Kuitenkin
esiin tuntuvat nousevan ne, jotka par-
haiten kykenevät kommunikoimaan
yleisön kanssa.
AlkuerissäWaltteri vakuutti Mozar-
tilla, joka on hänen vahvuuksiaan: Mo-
zart on aina tuntunut erityisen luon-
tevalta laulettavalta. Välieräohjelma
taas painottui Sibeliuksen lauluihin.
– Halusin tehdä omannäköiseni ko-
konaisuuden, joka olisi myös kaari Si-
beliuksen laulutuotannon varhaisis-
ta lauluista myöhäisempiin, sellainen
suomalainen mielenmaisema. Aika
synkkäsävyinen siitä lopulta tuli, hän
naurahtaa.
Esiintyminen kilpailujärjestyksen
loppupuolella johti siihen, että suoma-
laisbaritonin oli ennen kaikkea pidet-
tävä keskittyminen kasassa. Miten hän
valmistautuu esitykseen?
– On tärkeää tunnustella kehon ti-
laa, onko flegmaattinen vai ylivirit-
tynyt olo. Sen mukaan punnerruksia,
joogaa tai hengittelyä, että löydetään
tasapainoinen fyysinen olemus.
Iloinen lied-taitaja
Vuoden 2014MirjamHelin -kilpailuis-
ta muistettaneen korkeatasoisen lau-
lutaiteen ohella alkuerien superhelle.
Sibelius-Akatemian konserttisalissa
kuumuus asetti laulajille erityishaas-
teen, mutta saksalainen baritoni
Björn
Bürger
ei ollut olosuhteista moksis-
kaan: – On vain hyvä, että kroppa on
valmiiksi lämmin.
Alkuerissä hän esitti Papagenon vek-
kulimaisen Ein Mädchen oder Weib-
chen -aarian, ja papagenomaisen hil-
peä 28-vuotias baritoni olikin, vaikka
kisataival katkesi alkueriin.
Viime kaudesta alkaen Frankfurtin
oopperassa laulaneelle Björn Bürge-
rille Mirjam Helin -kilpailu oli tuttu
etenkin vuoden 1989 voittajan, saksa-
laisen René Papen myötä. Hän kertoo,
että valmistautumisessa tärkeintä oli
ohjelmiston huolellinen valikointi ja
omien vahvuuksien ymmärtäminen.
Erityisesti lied on hänelle rakasta:
– Se on ääntä puhtaimmillaan.
Entämiten syntyy intensiivinen tul-
kinta keskellä kilpailustressiä?
– Rauhallinen, virtaava hengitys on
kaiken avain, on kyseessä sitten hienojakoinen lied tai ooppera-aaria, Bür-
ger vastaa.
Hänestä mestarikurssit ja erityi-
sesti uusi Singer's Studio -keskustelu­
Seurasimme viittä laulajaa koko kilpailun ajan. Mirjam Helin -kilpailun
ohjelmistollinen monipuolisuus antaa tilaa monenlaisille persoonille.
Yksi asia oli selvä: kilpailuun ei tulla etsimään voittoa, vaan oppimaan
uutta ja kohtaamaan inspiroivia ihmisiä.
Teksti Auli Särkiö
KuvaT Heikki Tuuli
Haasteet ja huolenpito
vetävät laulajia Helsinkiin
32
Kansainvälinen
Mirjam Helin
-laulukilpailu 2014
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36