Tammenlastuja 3/2014 - page 33

tilaisuus lisäsivät kilpailukokemuk-
sen ainutlaatuisuutta. Myös kesäisestä
Helsingistä baritoni nautti yhdessä
vaimonsa kanssa.
– Olemme pyöräilleet ja uineet, Bür-
ger kertoo. – Liikunta pitää pään kirk-
kaana, ja on hyvä ajatella välillä muu-
takin kuin laulamista.
Rajoja rikkova kontratenori
Toista kertaa Mirjam Helin -laulu-
kilpailuun osallistunut kontratenori
Siman Chung
, 30, oli onnellinen sijoit-
tumisestaan välieriin, vaikka rahkeet
eivät vielä riittänetkään finaaliin asti.
Jo edellisellä kerralla viisi vuotta sit-
ten häneen tekivät vaikutuksen isän-
täperhe, lämmin vastaanotto sekä in-
nostunut yleisö.
– Olen käynyt monissa kilpailuissa,
ja tämä on ehdottomasti parhaiten jär-
jestetty, hän kiittelee.
Korealainen Chung pitää Mirjam
Helin -kilpailun vaativaa ohjelmis-
toa arvokkaana haasteena. Kilpailusuoritukset ovat kuin pieniä konsert-
teja, joissa saa monipuolisesti esitellä
osaamistaan.
– Kilpailut ovat tärkeitä, jotta voi ar-
vioida oman tasonsa. Nemyös antavat
etenemismahdollisuuksia ja opetta-
vat kestämään paineita, mikä on hyvin
tärkeää laulajalle, hän kuvailee.
Chung lauloi välierässä muun mu-
assa ranskalaisia lauluja sekä Rinal-
don aarian Händelin samannimisestä
oopperasta. Händel on edelleen kont-
ratenorien ydinohjelmistoa, Chung to-
teaa, ja hän nauttii säveltäjän sankari-
hahmoista.
– Panostan siihen, että teen koko
ajan hahmoa ja olen sisällä musiikis-
sa, hän sanoo. – Laulan itselleni ja ylei-
sölle, se on tärkeintä.
Chung haluaisi kuitenkin tehdämo-
nenlaisia rooleja, myös sellaisia, joita
ei yleensä miehitetä kontratenoreilla.
Esimerkiksi mezzosopraanoille kirjoi-
tetut dramaattiset housuroolit kieh-
tovat. – Tästä on paljonmielipiteitä. Joskus
Cherubino saattaa olla kontratenori,
mutta aina siitä ei pidetä. Riippuu aina
tuotannosta, millaisia rooleja kontratenorin annetaan tehdä, hän kuvailee
tilannetta.
Kontratenoreille kirjoitetuista mo-
derneista rooleista Simania kiinnos-
taa esimerkiksi Brittenin keijukunin-
gas Oberon, mutta hän ei halua tyytyä
kontratenoreille perinteisesti varat-
tuun muottiin, joka koostuu vanhas-
ta ja uudesta musiikista ja jossa ääni-
ihanne on instrumentaalisen kuulas.
– Pyrin eroon kontratenoreihin yh-
distetystä falsetto-ajatuksesta ja osoi-
tan, että laulan koko kropallani, hän
kertoo. Chung herättikin kilpailussa
huomiota äänensä runsaudella ja kau-
niilla, vahvalla soinnilla. Hän sanoo, et-
tei halua rajata ohjelmistoaan keinote-
koisesti vaan laulaa sellaisia tekstejä,
jotka häntä puhuttelevat.
MitenChung päätyi kontratenoriksi?
– Opiskelin alunperin viulua, mut-
ta minulla on aina ollut varsin kor-
kea ääni. Kerran vitsailin sopraanoystävälleni, että minäkin voisin laulaa
saman kappaleen kuin hän. Eräs opet-
taja sattui kuulemaan lauluni ja suosit-
teli innokkaasti kontratenoriopintoja.
Suomalaisjuurilla
–Olenvieläihanhämmentynyt,tämäon
ensimmäinenmatkani, lauloi sopraano
Elaina Moreau
Massenet'n Manonina,
ja tosiaan, nämä olivat 25-vuotiaan ka-
nadalaisen ensimmäiset suuret laulu-
kilpailut. Jatkosta karsiutuminen heti
ensimmäisen erän jälkeen ei himmen-
tänyt Moreaun aurinkoista olemusta
ollenkaan.
– En tullut tännemenestymään vaan
nauttimaan, ja siinä onnistuin, hän to-
teaa onnellisena alkukilpailusuorituk-
sensa jälkeen. – Täällä on ollut upeaa.
Juuri opinnoistaan valmistunut sop-
raano tähtää seuraavaksi jonkin ame-
rikkalaisen oopperatalon Young artist
-ohjelmaan. Lueskellessaan koulutus-
ohjelmiin pyrkineiden laulajien cv:itä
hän törmäsi kansainväliseen Mirjam
Helin -laulukilpailuun. Se kiinnitti
hänen huomionsa heti.
Waltteri Torikka
Björn Bürger
Siman Chung
33
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36