Tammenlastuja_2_2012 - page 18

Uutisia
w
Kulttuurirahaston
johtokunnan
puheenjohtaja Timo
Viherkenttä luovutti
John R. Searlelle luennon
jälkeen Yrjö Reenpää –
mitalin ja mitalikirjan.
18
TEKSTI
Anna Bui
KUVA
Heikki Tuuli
Professori John R. Searle
piti Yrjö Reenpää -luennon
J
ärjestyksessään 15. ja tältä erää vii-
meinen Yrjö Reenpää -luento pidet-
tiin 22.5.2012 Helsingin yliopistos-
sa. Professori
John R. Searlen
luennon
aiheena oli Language and Social Onto-
logy. Yleisölle avoimen luennon järjes-
ti professori
Raimo Siltala
työryhmi-
neen Kulttuurirahaston myöntämällä
apurahalla.
John Rogers Searle on yhdysvalta-
lainen akateeminen filosofi, joka opet-
taa Kalifornian yliopistossa Berkeleys-
sä. Searle on pääasiassa keskittynyt
kielifilosofiaan, mielenfilosofiaan, tie-
toisuuden tutkimukseen ja tekoälyyn,
ja hänen kurssinsa käsittelevätkin etu-
päässä vapaata tahtoa sekä tietoisuuden
ja aistihavaintojen tarkoituksellisuutta.
Searle sai mielenfilosofian Jean Nicod
-palkinnon vuonna 2000.
John R. Searle tunnetaan ennen
kaikkea vuonna 1980 julkaistusta aja-
tuskokeesta nimeltä ”kiinalaisen huo-
neen argumentti”, joka on suunnattu
tekoälyä vastaan. Teorialla hän pyrki
osoittamaan, ettei inhimillinen ajat-
telu ole pelkkää laskentaa. Hänen pää­
väittämänsä oli, että tekoälyssä ta-
pahtuva säännönseuraaminen ei ole
ihmismielen toimintaan ja kommuni-
kaatioon verrattavissa oleva tapahtu-
ma, koska siinä ei tapahdu merkityk-
sen ymmärtämistä.
Yrjö Reenpää -luennossaan Sear-
le käsitteli filosofiassa esiintyvää
perustavanlaatuista ongelmaa: miten
sovitamme ajatuksen siitä, että olemme
tietoisia, ajattelevia olentoja siihen, että
olemme lähtöisin elottomista partikke-
leista, kuten protoneista ja elektroneis-
ta. Hän tarkasteli asiaa kielen kautta ja
totesi, että kieli ei ole vain yksi sosiaa-
linen instituutio muiden joukossa, vaan
se on nimenomaan keskeinen ihmiset
eläimistä erottava tekijä. Searlen teori-
an mukaan tietyt toiminnot voivat ol-
la olemassa vain, jos niille on määritel-
ty tietty status. Esimerkkinä tästä hän
mainitsi luennolla käsitteen raha, jo-
ka on nykyään pitkälti vain magneet-
tiraitoja ja ilmassa leijuvia numeroi-
ta. Konkreettista, käsin kosketeltavaa
setelirahaa ei välttämättä enää tarvi-
ta, mutta silti kaikki tietävät, mitä ra-
ha on, ja hyväksyvät sen olemassaolon.
Searlen viimeisin kirja on
Making
the social world: The structure of hu-
man civilization
(2010). Hänen aikai-
sempiin teoksiinsa kuuluvat mm.
The
Construction of Social Reality
(1995),
The mystery of consciousness
(1997) ja
Mind, language and society: Philosophy
in the real world
(1998).
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...36