Takaisin artikkelilistaukseen
Säätiö
Räiskyviä värejä klassisessa sommitelmassa
6.6.2023
Kaksi naista seisoo muotokuvan molemmin puolin. Taideteos on muotokuva oikealla seisovasta tummahiuksisesta naisesta.
Elina Ikosen (oik.) muotokuvan maalasi kuvataiteilija Riikka Lenkkeri.
Kun taiteilija pohtii ja maalaa muotokuvaa, vuorovaikutus mallin kanssa on tärkeää. Kuvataiteilija Riikka Lenkkerin ja professori Elina Ikosen tapaamiset olivat täynnä naurua ja puhetta.

Teksti: Reeta Holma
Kuvat: Riitta Supperi

Kulttuurirahasto on jo vuosien ajan teettänyt muotokuvan jokaisesta hallituksensa puheenjohtajasta. Uusin muotokuva on nyt ripustettu aiempien puheenjohtajien rivistön jatkoksi Kulttuurirahaston toimitiloissa Helsingissä.

Muotokuva esittää professori Elina Ikosta, joka on solu- ja kudosbiologian professori Helsingin yliopistossa. Ikonen toimi Suomen Kulttuurirahaston hallituksen puheenjohtajana 2014–2016.

Muotokuvan on maalannut mänttäläinen kuvataiteilija Riikka Lenkkeri. Hänet tunnetaan paitsi muotokuvamaalarina, myös realismin perinteeseen kytkeytyvistä suurikokoisista henkilökuvistaan, joissa korostuu henkilöiden ruumiillisuus ja läsnäolo. Hän soveltaa usein nykymaalaukseen vanhoja historiallisia maalaustekniikoita ja kuvallisia viittauksia.

”Ennen Riikka Lenkkerin kohtaamista jännitti melkein kuin hammaslääkäriin mennessä”, kertoo Elina Ikonen. ”Yhteistyö oli kuitenkin heti tosi mukavaa. Tapaamisemme olivat täynnä naurua ja puhetta, vaikka Riikka koko ajan myös tarkkaili kasvojani ja ilmeitäni ja työskenteli maalaukseni parissa intensiivisesti.”

Lenkkerin mukaan vuorovaikutus ja tutustuminen malliin on aina yhtä innostavaa ja tärkeää teoksen onnistumisen kannalta. Hän työskentelee yleensä etsiskelevällä asenteella. Hän kokeilee ja pohtii mallin ulkonäköä, olemusta ja maalauksen rakennetta useilla päällekkäisillä versioilla. Lopullisessa, intensiivisessä työskentelyvaiheessa hän usein muuttaa suunnitelmia ja yrittää tavalla tai toisella kaivaa mallin esiin maalauksessa.

”Elina Ikonen on räiskyvä, nopea, ilmeikäs ja vahvasti läsnäoleva ihminen. Hänen muotokuvansa toivottavasti ilmentää tätä kaikkea”, sanoo kuvataiteilija Riikka Lenkkeri.

”Työstin hyvin pitkään erilaisia dekoratiivisia ja tyyliteltyjä rasvasoluja kuvaavia muotoja teoksen taustalle eräänlaiseksi ornamentiksi”, Lenkkeri kertoo. ”Kokeilin myös erilaisia taustasävyjä ja aluksi Elinalla oli kuvassa valkoinen kapealinjainen takki.”

Valkoisen takin vaihtuminen voimakkaisiin sinisiin ja vihreisiin sävyihin johdatti teosta lopulta värimaalauksen suuntaan. Voimakkaat ja näkyvät siveltimenvedot ja erilaiset keskenään rinnastuvat värikentät nousivat keskeiseen rooliin.

”Maalauksen sommitelma on varsin klassinen, jopa ”giocondamainen” yläviistolla kuvakulmallaan ja keskeissommitelmallaan. Pyrkimykseni on räiskyvän värimaailman ja vauhdikkaiden siveltimenvetojen kautta luoda kontrastia ja vauhtia kasvoilla karehtivalle hymylle”, hän kuvailee.

Ikonen kertoo, että erityisen yllättävää ja hienoa oli huomata, miten paljon yhtäläisyyttä tieteen ja taiteen tekemisessä on. Sekä tiede että taide ovat monivaiheisia prosesseja. Yhdistävä tekijä on myös paine saada työ kuten maalaus tai tutkimuksen tietty vaihe asetetussa määräajassa valmiiksi. Deadline pakottaa töihin.

”Prosessi kokonaisuudessaan oli valtavan mielenkiintoinen ja koen olleeni aitiopaikalla, kun sain seurata ammattitaiteilijaa työssään. Lisäksi löysin Riikasta mukavan uuden tuttavuuden, sukulaissielun, mikä on elämänpolulla aina arvokas ja iloinen yllätys”, Ikonen sanoo.

Riikka Lenkkerin teoksia voi nähdä seuraavan kerran yksityisnäyttelyissä Jyväskylässä ja Haminassa. Hänellä on tekeillä myös muotokuvia sekä kiinnostava projekti taiteilija-asiantuntijana 1600-luvulta peräisin olevan maalauksen konservoinnissa Serlachius-museossa.