Takaisin artikkelilistaukseen
Säätiö
Lämpöä ja määrätietoisuutta 
21.12.2023
Kaksi naista seisoo oikealla olevaa naista esittävän muotokuvan molemmin puolin.
Riitta Pyykkö (oik.) kertoo valinneensa muotokuvansa tekijäksi Riikka Lenkkerin, koska tämä ”maalaa ihmisiä, ei asemaa”.
Suomen Kulttuurirahaston muotokuvakokoelmaan saatiin uusi teos 18.12.2023, kun Riikka Lenkkerin muotokuva Riitta Pyyköstä paljastettiin. Rahasto teettää muotokuvat aiemmista hallituksen puheenjohtajistaan.

Teksti: Reeta Holma
Kuvat: Veikko Somerpuro
 

Professori Riitta Pyykkö toimi Suomen Kulttuurirahaston hallituksen jäsenenä vuodesta 2012 vuoteen 2017, josta varapuheenjohtajana 2014–2016 ja puheenjohtajana 2016–2017. Sen jälkeen hän on jatkanut uraansa Kulttuurirahastossa hallintoneuvoston jäsenenä, varaesimiehenä ja tästä vuodesta alkaen hallintoneuvoston esimiehenä eli puheenjohtajana. Aiemmin Pyykkö on toiminut myös Varsinais-Suomen rahaston hoitokunnan puheenjohtajana 

Muotokuvamaalaus naisesta punaisessa villatakissa

Pyykkö on Turun yliopiston venäjän kielen ja kulttuurin emeritaprofessori. Hän on toiminut myös lukuisissa muissa vastuutehtävissä Turun yliopistossa, muun muassa koulutuksesta vastaavana vararehtorina sekä humanistisen tiedekunnan dekaanina.  

Mänttäläinen kuvataiteilija Riikka Lenkkeri tunnetaan kokeneena muotokuvamaalarina. Myös Kulttuurirahaston Helsingin-toimistossa on esillä useita hänen teoksiaan.  

Lenkkeri soveltaa usein maalauksissaan historiallisia maalaustekniikoita ja kuvallisia viittauksia. Myös Pyykön muotokuvassa hän viittaa menneisyyteen, sillä mallin asento pohjaa renessanssiajan italialaiseen alla balcone -sommittelutapaan. Malli ikään kuin nojaa kaiteeseen, vaikka itse kaiteen Lenkkeri on jättänyt maalauksesta pois. Näin kuvattava on sisä- ja ulkotilan välissä – yksityisessä tilassa, mutta aktiivisesti ottamassa osaa ulkomaailman tapahtumiin. 

Muotokuvaperinteeseen kuuluu aina jotakin virallista ja muodollista, mutta samalla kyse on persoonasta. Riitta Pyykkö kertoo valinneensa muotokuvansa tekijäksi Riikka Lenkkerin, koska tämä ”maalaa ihmisiä, ei asemaa” 

Lenkkeri halusi tuoda Pyykön muotokuvaan lämpöä ja lähestyttävyyttä, mutta samalla määrätietoisuutta. Oikeita värejä hän kypsytteli erilaisten kokeilujen ja monien läpikuultavan ohuiden maalauskerrosten kautta, kunnes Pyykön punainen jakku lopulta ratkaisi koko värisommittelun 

Monesti väri on se keino, jolla pääsee suoraan vaikuttamaan katsojan mielentilaan”, Lenkkeri sanoo. Pyykön muotokuvaan tuli lopulta kylmistäkin väreistä lämpimiä sävyjä, jotta syntyi oikeanlainen sydämellinen väritunnelma.  

Lenkkerillä muotokuvan maalaaminen lähtee aina liikkeelle malliin tutustumisesta ja yhteisistä keskusteluista. Pyykön muotokuvan teko kesti kaikkine vaiheineen lähestulkoon vuoden. Lenkkerille pitkät muotokuvaprosessit sopivat, sillä se antaa tilaa tutustumiselle, kokeiluille ja hauduttelulle. Pitää ymmärtää syvällisesti sekä mallia että se potentiaali, joka maalauksella on 

”Sitä melkein toivoo, ettei onnistu löytämään oikeita ratkaisuja liian aikaisin”, hän kertoo.