Tammenlastuja_3_2012 - page 26

TEKSTI Mariitta Hämäläinen
KUVA Heikki Tuuli
I
hminen on yksinäinen surun ää-
rellä. Muistelemalla hän prosessoi
omia tunteitaan, itseään ja identi-
teettiään. Surusta on vaikea pu-
hua kasvokkain. Moni haluaa it-
keä yksin. Virtuaaliteknologian avulla
kuolemaa ja kuolemista voidaan käsi-
tellä uudella sosiaalisella ja yhteisöl-
lisellä tavalla. Sosiaalisuuden tarve
onkin virtuaalimuistamista leimaava
tekijä, filosofian maisteri
Anna Have-
rinen
sanoo.
– Aiemmin vainajan muistoa kun-
nioitettiin kotona hiljaisuudessa ja juh-
lapäivinä. Verkossa kunnioittamis- ja
suremisrituaaleista tulee osa arjen ri-
tuaaleja. Aamukahvia juodessa katso-
taan sähköpostit ja Facebookin muisto-
ryhmän kommentit. Työpäivän aikana
voi viettää hiljaisen hetken sytyttämäl-
lä virtuaalisen kynttilän. Virtuaalitek-
nologia mahdollistaa yhä ajantasaisem-
man kanssakäymisen. Vuorovaikutus
luo, pitää yllä ja kehittää kulttuuria –
tässä tapauksessa virtuaalista kuole-
makulttuuria. Muistomerkillä vierai-
lu merkitsee henkilökohtaista irtiottoa
päivän ja viikon rutiineista.
Haverinen korostaa, että virtuaali-
set muistomerkit eivät korvaa vaan el-
vyttävät aikaisempia käytäntöjä uuden
teknologian avulla. Oikean kynttilän
sytyttäminen hautakummulla on ko-
kemuksellisempaa, mutta aina siihen
ei ole mahdollisuutta. Kynttilä bitti-
haudalla auttaa läheisen muiston vaa-
limisessa.
Paikka ja tila läsnäoloon
Anna Haverinen viimeistelee Turun
yliopistossa Suomen Kulttuurirahaston
apurahan turvin digitaalisen kulttuu-
rin väitöskirjatyötään, joka käsittelee
yksityishenkilöiden kuolema- ja suru-
rituaaleja virtuaalisissa ympäristöissä:
verkkopeleissä, sosiaalisessa mediassa
ja virtuaalimuistomerkkipalveluissa.
– Kuolema- ja sururituaalit ovat
muuttuneet läntisessä maailmassa voi-
makkaasti 1900-luvulla. Olen inter-
netiä käyttäessäni ja tutkiessani kui-
tenkin huomannut, että rituaalisen
suruprosessin tarve sekä halu muis-
taa vainajaa ja tulla muistetuksi ovat
säilyneet ennallaan. Internet tarjoaa
uudenlaisen keinon vierailla kuolleen
”luona” ajasta ja paikasta riippumatta.
Esimerkiksi tuhkaaminen ja tuhkan si-
rottelu voi merkitä sitä, ettei läheisil-
le jää konkreettista paikkaa vainajan
muisteluun. Internet tarjoaa heille pai-
kan ja tilan. Ajan vierailuun jokainen
valitsee itse.
w
– Virtuaalimuistamisen merkitys
on akuutein surun alkuvaiheessa,
jolloin järkytys ja tuen tarve on
suurin, virtuaaliantropologi Anna
Haverinen tietää.
Vainajan muistelu
digitalisoituu. Suru jaetaan
verkossa. Virtuaaliantropologi
Anna Haverinen tutkii
bittihautakiviä ja
pikselimuistomerkkejä.
Virtuaalisurun
aika
26
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32