10
TEKSTI Mariitta Hämäläinen KUVAT Sami Funke
Muotokuva on vanha maalaustaiteen laji ja ihminen taiteilijan arvokkain kohde. Suomen
Kulttuurirahaston neljännellä muotokuvamaalauskurssilla tavoitteena oli innostaa ammattitaiteilijoita
tutkimaan lajin perinnettä ja kehittymismahdollisuuksia 2000-luvun suomalaisessa taiteessa.
etsimisestä. Kurssin alussa opiske-
lijat jaettiin viiteen ryhmään, joissa
he haastattelivat toisiaan koko päi-
vän. Sen jälkeen he tekivät muotoku-
via toisistaan.
– Tämä pikahitsaus viritti hyvän
ryhmähengen. Opiskelijat maalasivat
yötä myöten, kun he saivat olla lähes
kolme viikkoa vapaina arjen askareis-
ta. Täsmensimme opetusohjelmaa sitä
mukaa kun näimme, mitä opiskelijat
osaavat ja miten he reagoivat. Sisältö-
ajatus oli kaikkien tehtävien kantava
rakenne, Retulainen sanoo.
A
iempien vuosien tapaan
Kulttuurirahaston muo-
tokuvakurssille tuli run-
saasti hakemuksia, lähes
sata. Mukaan kutsuttiin
15 ammattitaiteilijaa. He työskente-
livät kahden ansioituneen kuvatai-
teilijan,
Elina Merenmiehen
ja
Anna
Retulaisen
johdolla Savonlinnan tai-
delukion tiloissa 7.–25.6.2010. Kurssia
koordinoi taiteen maisteri, kuvataiteen
lehtori
Kare Lampinen
.
– Tällä kurssilla muotokuvamaa-
lausta opiskeltiin taiteen ehdoilla pe-
Muotokuvan
tulevaisuutta luotaamassa
rinteitä unohtamatta. Etsimme ni-
menomaan muotokuvan suhdetta
nykytaiteeseen. Jokainen kuvataiteilija
on opiskellut mallin piirtämistä. Muo-
tokuvassa tärkeintä on mallin tutkimi-
nen. Kurssilaiset saivat käyttää mielei-
siään työvälineitä, myös valokuvaa ja
videota, Elina Merenmies kertoo.
Muotokuva heijastaa
sisäistä maailmaa
Opetuksessa harjoiteltiin aitoa tila-
tun muotokuvan toteutusprosessia.
Se alkaa kohteen sisäisen maailman