Tammenlastuja 2/2015 - page 24

musiikin opetuksen. Seija huolehti ta-
loudesta, hallinnosta ja oppilaista. Hän
vastasi 1980-luvun alkuun asti musii-
kin perusteorian opetuksesta yhdessä
Kaj Backlundin
kanssa. Lisäksi hän an-
toi pianotunteja. Rehtorinaminä julis-
tin opiston ilosanomaa ja keskityin or-
kesterien johtamiseen. Teimme myös
yhteistyötä Sibelius-Akatemian kans-
sa alusta lähtien.
Seija ja Klasu uskoivat asiaansa. He
tekivät määrätietoista työtämusiikil-
lisen ilmaisun laajentamisen, pop- ja
jazzmusiikin ja -muusikoiden työn ar-
vostamisen sekä suvaitsevaisuuden
puolesta. Pioneerin osa ei ollut helppo.
Vuosina 1976-1989 Klasu ärsytti
ja ihastutti tv-katsojia kommenteil-
laan Levyraadin jäsenenä. Hän puhui
asiantuntevasti saundeista, stemmois-
ta, riffeistä ja fraseerauksesta, ja juur-
rutti suomen kieleen sanan komppi.
Komppi-Klasun ei tarvinnut kumar-
rella ketään: hän latasi suoraan ja kär-
kevästi, mitä ajatteli. Taustalla oli halu
tulla otetuksi vakavasti. Se oli tärkeää
opiston tulevaisuudelle.
1980-luvun alussa, kun opisto pääsi
lakisääteisen valtionavun piiriin, Seija
siirtyi opiston johtokunnan jäseneksi
ja toimi musiikinopettajana Helsingin
Uudessa yhteiskoulussa. Klasu jatkoi
opiston rehtorina ja jäi pois Oulunky-
län yhteiskoulun musiikinopettajan
tehtävästä. Konservatoriotasoinen
koulutus alkoi 1986 uusissa tiloissa
musiikin tarpeisiin kunnostetussa Ou-
lunkylän Seurahuoneen talossa.
Pop & Jazz Konservatoriosta erkani
vuonna 2000 Helsingin ammattikor-
keakoulu Stadian pop/jazz-musiikin
osasto, nykyisinMetropolia Ammatti-
korkeakoulun pop/jazz-musiikin kou-
lutusohjelma.
– Valmistelinmuutosta neljä vuotta.
Se oli raskasta. Tämän jälkeen siirryin
eläkkeelle, Klasu sanoo.
Oppilaitokset toimivat saman katon
alla Arabianrannassa. Helsingin Pop&
Jazz Konservatorio jatkaa toimintaan-
sa musiikkiopistona ja toisen asteen
ammattiin johtavana oppilaitoksena.
Se on Suomen suosituin konservatorio.
Ehtiväiset eläkeläiset
Tasavallan presidentti myönsi Seija
Järviselle vuonna 2003 sosiaalineu-
voksen arvonimen hänen ansioistaan
pääkaupunkiseudun mielenterveys-
työssä. Hänen aloitteestaan perustet-
tiin vuonna 1993 Alvi ry, joka tuottaa
kuntoutus-, tuki- ja asumispalveluita
mielenterveys- ja päihdekuntoutujil-
le. Mielenterveysongelmaisillemiehil-
le tarkoitettu Alvi-koti valmistui 1994
ja Elvi-koti skitsofreniaa sairastaville
naisille 1996. Niiden lisäksi yhdistys
on Seijan johdolla perustanut kolme
turvallista ja kodinomaista paikkaa.
Ja työ jatkuu.
Eläkkeelle jäätyään Klasu tarttui
taas klarinettiin. Hän soittaa useis-
sa kokoonpanoissa ja säännöllisesti
Klaus Järvinen ja Claes Andersson Tri-
ossa Café Ursulan jazz-illoissa Kaivo-
puistossa.
– On ihanaa soittaa jazzstandarde-
ja nyt, kun jo tietää, mitä tekee. Trion
CD ”Ursula Jazz 2004–2014” julkais-
tiin viime syksynä. En olekaan tehnyt
aiemmin yhtään äänilevyä omissa ni-
missäni, Klasu myhäilee.
Klasu kokosi 2001 Ogeli Big Bandin
ja johti sitä vuoteen 2010. Muutama
vuosi sitten hän perusti Oulunkylä
Bandin. Siinä on mukana muusikoi-
ta, jotka opiskelivat opistossa vuon-
na 1985.
– Taiteiden yönä 20.8. kello 19meillä
on keikka Ogelin Seurahuoneen laval-
la. Tervetuloa kuuntelemaan.
Järviset viettävät kesät Mäntyhar-
jussa Siirlahden rannalla. Tonttimaa
oli aikoinaan Seijan isän lapsuuden
mansikkapaikka, jonne hän sotien jäl-
keen rakennutti perheelleen huvilan.
Yhden viikonlopun Seija ja Klasu omis-
tavat entisille oppilailleen, jotka tule-
vat perheineen kesästä toiseen heitä
tervehtimään.
Kohtalokas kesäleiri
Seija ja Klasu tapasivat toisensa vuon-
na 1968 musiikinopettajien kesälei-
rillä, jossa Klasu toimi kouluttajana.
– Kohtaamisemme vaikutus oli vää-
jäämätön, Seija sanoo. Se johti avioliit-
toon joulukuussa 1970.
–Meillä oli sama palomusiikin opet-
tamiseen. Kun kerroin Seijalle, miten
teen työtäni, hän tajusi heti, Klasu li-
sää. – Myö oltiin intohimoisesti innos-
tuneita työstämme ja nähtiin se laaja-
alaisesti. Musiikinopettajan ammatti
on hurmaava, Seija sanoo.
Seija ja Klasu järjestivät huvilallaan
Mäntyharjussa ensimmäisenpop/jazz-
kesäleirin vuonna 1970 Klasun johta-
man OYK Brass Bandin soittajille en-
nen Moskovan matkaa. Jo seuraavana
kesänä he toteuttivat Sulkavalla en-
simmäisen valtakunnallisen leirin. Sen
jälkeen Seija ja Klasu päättivät perus-
taa Oulunkylän Pop& Jazz Opiston. He
järjestivät suosittuja pop/jazz-kesä-
leirejä vuoteen 2000 asti. Nykyisin he
osallistuvat leireille kunniavieraina.
Taisteluparin yhteinen
elämäntyö
Huolellisen suunnittelun jälkeen Ou-
lunkylän Pop & Jazz Opisto aloitti toi-
mintansa Oulunkylän yhteiskoulun ki-
vijalassa syksyllä 1972. Opettajia oli
toistakymmentä, useimmat tunnet-
tuja ammattimuusikoita. Heidän ope-
tusalansa kattoivat kaikki pop- ja jazz-
musiikin tärkeimmät soittimet sekä
laulun jamusiikinteorian. Oppilasmää-
räksi oli arvioitu enintään 70, mutta
pääsykokeiden jälkeen ensimmäiselle
vuosikurssille valittiin 107 lahjakasta
nuorta. Seuraavina vuosinamäärämo-
ninkertaistui, ja kouluun pyrki opis-
kelijoita jopa Oulusta asti. Opisto oli
alansa ensimmäinen Pohjoismaissa ja
pioneerien joukossa koko Euroopassa.
– Olemme aina tehneet kaiken työ-
parina, Klasu korostaa. – Aloitimme
yhdessä järjestelmällisen pop/jazz-
24
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32