Tammenlastuja_4_2011 - page 12

Uutisia
H
aapamäen yhteiskoulun puukäsityöluokassa oli lo-
kakuisena perjantaina innokas tohina. Kymmenen
kuudesluokkalaista ahersi arkkitehtuurin kurssilla
sahaten ja hioen rakennuspienoismalleja. Suomen
Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahasto tukee Minä osaan!
–hankkeellaan maakuntansa taideopetusta.
Arkkitehti
Ilpo Vuorelan
pitämällä kurssilla Haapamäen
koulun kuudesluokkalaiset pääsivät näkemään ja kokemaan
omaa ympäristöään. Nyt valmistuvien pienoismallien esiku-
vat, rautatieläisten asuntojen kuistit, sijaitsevat parinsadan
metrin päästä koulusta.
Aiemmin syksyllä oppilaat piirsivät, mittasivat, tutkivat ja
valokuvasivat kuisteja arkkitehtien tapaan sekä kuulivat koti-
kylänsä rakennuksista ja kehityksestä Keuruun museon ama-
nuenssin
Hanne Rokkosen
kertomana. Sen jälkeen oli mit-
takaavan piirtämisen vuoro. Mittauspiirustusten perusteella
ryhdyttiin rakentamaan. Syyslukukauden kestävä kurssi hui-
pentuu näyttelyyn, jossa koko koulu saa tutustua töihin.
– Lapsille syntyy uusi näkökulma ja tapa tarkastella
omaa arkiympäristöä. Työskentelyn tavoitteena on kehittää
rakennetun ympäristön lukutaitoa, kertoo Vuorela.
Hän muistuttaa, että arkkitehtuurin lähtökohta on aina ih-
minen. Oviaukon koko, ikkunan korkeus tai porrasaskelman
mitoitus määräytyy ihmisen mittojen mukaan. Ihminen ko-
kee tilan aina suhteessa itseensä. Siksi ensimmäinen kurssityö
Rakennetun ympäristön lukutaitoa oppimassa
w
Mallipiirustukset ovat
pienoismallin rakentamisen
välttämätön perusta. Niiden
avulla mallin osista saadaan
juuri oikean kokoiset. Elsa
Karppinen tarkastelee omia
piirustuksiaan yhdessä
opettaja Sari Kivimäen
kanssa.
oli kunkin oppilaan oma pienoismalli – arkkitehtimaisen tar-
kasti mitattuna tietenkin. Kurssilla rakennetut kuistit ja nii-
den tekijät asettuvat näyttelyssä rinnakkain pienoismalleina.
Tasapuolisuutta taideopetukseen
Haapamäen koulun projekti on osa Suomen Kulttuurirahas-
ton Keski-Suomen rahaston Minä osaan! -hanketta. Kolme-
vuotinen 7–12-vuotiaille lapsille suunnattu maakunnallinen
taidekasvatushanke mahdollistaa koululaisten lukukauden
tai lukuvuoden mittaisen työskentelyn ammattitaiteilijan
ohjauksessa.
Keski-Suomen rahasto rahoittaa koulukohtaisesti toteutet-
tavia ja koulujen omista lähtökohdista nousevia opintojakso-
ja. Tämän lukuvuoden aikana Keski-Suomessa on meneillään
viisi Minä osaan! -kurssia tai -kerhoa.
Keski-Suomen rahaston hoitokunta totesi ennen hankkeen
alkamista parhaaksi keinoksi tuen jakamisen koulujen kautta.
Näin tuen kohteena on koko ikäluokka ja toteutuksen koordi-
nointivastuu kouluilla.
– Taustalla on myös huoli siitä, että taiteen perusopetus ei
toteudu maakunnassa tasapuolisesti. Resurssit ja ikäluokkien
koko ovat erilaiset paikkakunnasta riippuen, Keski-Suomen
rahaston asiamies Sakarias Sokka sanoo.
Minä osaan! -hanke kannustaa koululaisia innostumaan
ja uppoutumaan taiteeseen, tekemään sitä tavoitteellisesti ja
TEKSTI Reetta Mikkola KUVAT Tommi Anttonen
12
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...32