Tammenlastuja_2_2010 - page 24

TEKSTI Sini Koskimies KUVA
Made in Mieland
Mieland haastaa perinteisen matkailumainonnan kuvaston tuomalla tekstiileillään
esille arkipäivän lappilaisuutta tuoreesta näkökulmasta. Rovaniemeläinen vaate-
ja tekstiilialan yritys ottaa kantaa myös ongelmallisiin asioihin, kuten kylien
autioitumiseen, muuttotappioon ja peruspalveluiden vähenemiseen.
T
uotemerkki "mie" syntyi aikana, jolloin rovaniemeläiset tähdet
Antti Tuisku
ja
Lor-
di
aloittivat haastattelunsa aina “Mie…”. Huumori oli vahvasti mukana myös Mie-
landin ensimmäisen tuotteen suunnittelussa.
– Syksyllä 2006 valittelin, että kylläpä kotikaupungillani menee huonosti: teh-
taat lakkautetaan ja nyt vielä junakin lakkaa kulkemasta. Aloimme leikitellä aja-
tuksella, että tekisimme Kemijärvi-malliston, ja nauroimme ajatukselle. Joku heit-
ti, että tehdään junamallisto, mille nauroimme vieläkin enemmän. Herkuttelimme
vielä mielikuvalla, että tekisimme niistä kalsareita. Parin päivän päästä idea al-
koi kuitenkin tuntua oikeasti hyvältä,
Katariina Imporanta
muistelee Kemijärven yöjuna -kalsa-
reiden syntyhistoriaa.
Aiheet Mielandin tekstiileihin löytyvät suunnittelijoiden omista havainnoista.
– Ne ovat niitä asioita, jotka mietityttävät itseä ja lähimmäisiä täällä La-
pissa, kuten muuttoliike pois Lapista ja matkailumarkkinoinnin Lappi-
kliseet. Viimeisimmässä mallistossamme käsittelimme ilmaston-
muutosta, joten näyttäisi siltä, että olemme siirtymässä myös
kohti globaalimpia aiheita.
TEKSTI Miia Kärnä KUVAT Jussi Leinonen, Aino Ruoho
24
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28