Tammenlastuja 0214 - page 7

Uusiaopiskelijoita
UWC-lukioihin
dƵůĞǀĂŶĂ ƐLJŬƐLJŶćhŶŝƚĞĚtŽƌůĚ ŽůůĞŐĞƐ ʹůƵŬŝŽŝƐͲ
ƐĂĂůŽŝƩĂĂŽƉŝŶƚŽŶƐĂϭϮ ƐƵŽŵĂůĂŝƐŶƵŽƌƚĂ͘ dćŶć
ǀƵŽŶŶĂ ůƵŬŝŽŝŚŝŶŚĂŬŝ ϭϲϵŶƵŽƌƚĂ͕ ũŽŝƐƚĂϭϰϭŽůŝ
ƚLJƩƂũć ũĂϮϴƉŽŝŬŝĂ͘KƉƉŝůĂƐǀĂůŝŶŶĂŶ ƚĞŬŝ ^ƵŽŵĞŶ
ht ͲLJŚĚŝƐƚLJƐ LJŚĚĞƐƐćht ͲƚŽŝŵŝŬƵŶŶĂŶŬĂŶƐƐĂ͘
>ŝƐćŬƐŝ ǀĂůŝƫŝŶĞŶƐŝ ŬĞƌƚĂĂŬĂŬƐŝ ŽƐĂůůŝƐƚƵũĂĂ ůLJŚLJƚͲ
ŬƵƌƐƐĞŝůůĞdƵƌŬŬŝŝŶ ũĂ /ƚćǀĂůƚĂĂŶ͘ ^ƵŽŵĞŶht ͲLJŚͲ
ĚŝƐƚLJƐŵLJƂŶƚććǀƵŽƐŝƩĂŝŶŬLJŵŵĞŶŬƵŶƚĂ ƐƟƉĞŶĚŝć
ůƵŬŝŽůĂŝƐŝůůĞhŶŝƚĞĚtŽƌůĚ ŽůůĞŐĞƐ ͲŽƉŝƐŬĞůƵĂ
ǀĂƌƚĞŶ͘ ^ƵŽŵĞŶ<ƵůƩƵƵƌŝƌĂŚĂƐƚŽŽŶ ƌĂŚŽŝƩĂŶƵƚ
ƐƟƉĞŶĚĞũćǀƵŽĚĞƐƚĂϭϵϲϲ͘
ht ZĞĚ ƌŽƐƐEŽƌĚŝĐ͕ EŽƌũĂ
/ŝŬŬĂŵĂƫ,ĂƵƌƵ
͕DƵŚŽƐ
/ŝŶĞƐ ^ƂĚĞƌƐƚƌƂŵ
͕ ,ĞůƐŝŶŬŝ
;^ǀĞŶƐŬĂ<ƵůƚƵƌĨŽŶĚĞŶŝŶƐƟƉĞŶĚŝĂĂƫͿ
ht Ͳh^ ͕ zŚĚLJƐǀĂůůĂƚ
AbethMäkiö
͕ >ŝĞƚŽ
ht DĂŚŝŶĚƌĂ͕ /ŶƟĂ
Niklas Laakkonen
͕ ZĂƵŵĂ
ht DŽƐƚĂƌ͕ ŽƐŶŝĂͲ,ĞƌƚƐĞŐŽǀŝŶĂ
IinaKeränen
͕ >ĂŚƟ
ht tĂƚĞƌĨŽƌĚ<ĂŵŚůĂďĂ͕ ^ǁĂƐŝŵĂĂ
ůŝƐĂďĞƚŚELJůƵŶĚ
͕ >ĂƌƐŵŽ
ht ŽƐƚĂZŝĐĂ
ƵŶĞEƵLJƩĞŶƐ
͕ dƵƌŬƵ
:LJƌLJsŝƌƚĂŶĞŶ
͕ dƵƌŬƵ
ht ƚůĂŶƟĐ ŽůůĞŐĞ͕tĂůĞƐ
^ŽŶũĂ^ĂǀŽůĂŝŶĞŶ
͕ /ŝ
ht ĚƌŝĂƟĐ͕ /ƚĂůŝĂ
^ĂƌĂ<ĞŵƉƉĂŝŶĞŶ
͕ dƵƌŬƵ
ht WĞĂƌƐŽŶ ŽůůĞŐĞ͕ <ĂŶĂĚĂ
HiroPirkhezri,
>ŝĞƚŽ
ht >ŝ WŽ ŚƵŶ͕ ,ŽŶŐ<ŽŶŐ
Viivi Kairala
͕ ^ĂǀƵŬŽƐŬŝ
>ŝƐćŬƐŝ ǀĂůŝƫŝŶht ͲůLJŚLJƚŬƵƌƐƐĞŝůůĞ͗
ht ^ŚŽƌƚ ŽƵƌƐĞ͟>ŝǀŝŶŐdŽŐĞƚŚĞƌ Ăƚ ƚŚĞ
ƌŽƐƐƌŽĂĚƐ͕͟ dƵƌŬŬŝ
ĂŚƌĂ ůŝŵLJ
͕ ƐƉŽŽ
ht ^ŚŽƌƚ ŽƵƌƐĞ͟ ĐƟŶŐ ĨŽƌ WĞĂĐĞʹ ƚŚĞĂƌƚ ŽĨ
ŽŶŇŝĐƚ dƌĂŶƐĨŽƌŵĂƟŽŶ͕͟ /ƚćǀĂůƚĂ
EĞƩĂ,ŽŶŐŝƐƚŽ
͕ :LJǀćƐŬLJůć
UnitedWorldCollegeMostarin
(UWCMostar)missionaonosallistua
konfliktin jälkeisen yhteiskunnan
jälleenrakentamiseenBosnia
jaHertsegovinassa eli tuoda
ymmärrystä kansakuntien välille
koulutuksen kautta.
Rauhaa ja
yhteisymmärrystä
edistämässä
UWCMostarperustettiin
Mostarin lukionsisällevuon-
na2006.Maailmanpankinvaroinkunnostettu raken-
nus kokoaa päivittäin yhteen yli 150UWC-oppilasta
34erimaastamukaan luettunaseitsemisenkymmen-
tä oppilasta kokoBosnia jaHertsegovinan alueelta.
Tämäonainutlaatuistaetnisiinryhmiin jakautunees-
samaassa, jossa bosniakit ja kroaatit opiskelevat eri
rakennuksissa jasuurinosaserbeistäSerbitasavallan
alueella eri opetussuunnitelmienmukaan. Yhteinen
opetussuunnitelma ja yhteiset oppitunnit rakentavat
siltaa tulevaisuuden opetusjärjestelmään. Sitä tekee
myös kansainvälisten standardienmukainen opet-
tajien jatkokoulutus, jonkakeskuksenakoulu toimii.
Kymmenen kantonin ja yli sadan ministeriön
hallintomallinkeskelläUWCMostarinmissioonhaas-
tava.
–Vaikka opetuksen integroiminen on byrokratian
vuoksi hidasta, on palkitsevaa huomata kuinka yh-
dessä toimimisenmallimonistuupieninaskelin.Mei-
dänoppilaidemme lisäksimyöspaikallisetkoulutovat
aloittaneet vierailutmm. orpokodeissa, kertoo rehto-
ri
sĂůĞŶƚŝŶĂDŝŶĚŽůũĞǀŝđ
. –Meidät onmyös huomattu.
Kansainvälisenyhteisönkorkeinedustajaontodennut
useaankertaan julkisestiUWC:nolevanmalliesimerk-
ki tällemaallesiitä,mitenpitäisi toimia.
Opiskelijanelämäsotaisanhistorian jaMostarinsil-
lan kahtia jakamassa 88000 asukkaan kaupungissa
eroaaperinteisiinUWC-kouluihinverrattuna. Julmuuk-
sista ja tuhoista toipuvan todellisuudenkohtaaminen
onopettavaista. Arjen tarjoamiahaasteitaovatmyös
osallistuminenpalvelutyöhönsekäsenhyväksyminen,
etteikaikissaaineissaoleoppikirjojaeikäerinomaista
englantiapuhuvaaopettajaa.
TEKSTI Jaana Leivo
ϳ
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...32