Tammenlastuja 0214 - page 11

Z
/ƚƐĞ ƚĞŚƚLJ ƐƵƵƌŝ Ɖćŝǀć͊ WćŝŶŶćŬƂć ͲŬƵůƚƚƵƵƌŝƉćŝǀć ƚćLJƚƚŝ dƵƌƵŶ<ůĂƐƐŝŬŽŶ
ůƵŬŝŽŶŬćLJƚćǀŝćŵLJƂƚĞŶ͘ Ͳ Kůŝ ƚŽƐŝ ŚŝĞŶŽĂ͕ ĞƚƚćŽƉƉŝůĂĂƚ ƐĂŝ ŝƚƐĞ ƐƵƵŶŶŝƚĞůůĂ
ŬƵůƚƚƵƵƌŝƉćŝǀćŶ ƐŝƐćůůƂƚ͕ >ŝůůŝ ^ĂĂƌŝŽ ;ŬƵǀĂƐƐĂĞĚĞƐƐćͿ ƐĂŶŽŽ͘ ,ćŶĞŶ ƚĂŬĂŶĂĂŶ
ŬƵǀĂƐƐĂ Ğǀŝ dƵƌƵŶĞŶ͘
Koulunyhteistapahtumillaonsitävoimaa.Kaksi vuotta
sittenKlassikko ja ilmaisupainotteinenJuhanaHerttuan lu-
kioyhdistettiinsäästösyistä.Teknisestikaikkionsujunut
hyvin,muttakaksi toimintakulttuuria jakaksime-henkeä
eivät summauduvainhallinnonpäätöksellä.
Siksi viimevuonna järjestettiinPäinnäköä -tapahtuma
ilmaisutaitolinjan kurssinäytteidenmerkeissä. Ilmaisu-
taidon ja kuvaamataidon opettaja
Jukka Koivunen
kertoo,
että tänä vuonna tapahtumaan tuli Rahaston tuella run-
sautta ja yhdessä tekemistä tavalla, jokamuuten oli vain
mahdotonhaave.
–Halusimme, etteipäiväollutpelkkä ilmaisulinjanvaan
koulunyhteinenpäivä, Lilli Saariosanoo.
Opettajat laativat harjoitusaikataulut ja etsivät tilat.
Muunorganisoinnin jahankinnattekioppilaidenvalitsema
“heimoneuvosto”.
Toiminnalliset työpajat olivat se juttu.Työpajojen vetä-
jiksi saatiinkoulunnykyisiä jaentisiäoppilaita, sirkus- ja
teatterialan jakuvataiteidenammattilaisia jaopiskelijoita.
–Facebook-hakuun ilmoittautuikymmenessäminuutis-
sayli10pajanvetäjää, kertoo ilmaisutaidonopettaja
MarͲ
ũĂ<ĂŶŐĂƐ
.
Pajoissatutustuttiin impron jaakrobatianalkeisiin,valon
käyttöönvalokuvauksessa,maskeerattiinhaavoja jaarpia
ja tehtiinsanataideohjaajanopastuksellaruno-omakuvia.
Omakuvapaperinukeissakäytiin läpi tekniikoita, joillaku-
vaan saanäkyviinomaa luonnetta. Samallapohdittiinul-
konäön javaatetuksenmerkitystäsosiaalisissatilanteissa.
Yhdessä onnistuen
Yhteistyönkokemus jaelämysoliKlassikontapahtumassa
voimakas.Olikannustamista jaavuliaisuutta,yhteistyötä,
eikilpailtuvaan tehtiinyhdessä.
–Mikäänei synnyyksin,MarjaKangas sanoo. – Ja tämä
on ikävaihe, jolloinpohditaan isoja kysymyksiä, elämää,
rakkautta, arvoja.
DĂƌŬƵƐ ůĂŶĚĞƌ
esiintyinäytelmäkurssinLokissa. Päivä
herättimiettimään,mitäelämäon.
–Tuli fiilis, ettäonvälittämistä jarakkautta. Ilmaisulin-
jallaon tällaista,muttanytkaikkiolimukana.Olen tosiyl-
peämeistäkaikista.
Lilli Saario veti Tuumasta toimeen – ylitä itsesi -työpa-
jan, jossapohdittiinasioita, joitahaluaisi tehdä,mutteiole
uskaltanut.
– Jännitin,muttasemenihyvin,osallistujatoli tyytyväi-
siä. Kiinnostuin ilmaisutaidonopettajanhommista. Ehkä
mä tulevaisuudessaopetan tässäkoulussa.
TurunkeskustanvilkkaassaHansa-korttelissakäytiin ja-
kamassa iltapäivähalauksia.Saariokertoo,ettävartissa70
ihmistähalusi halauksen. Päiväpäättyi kaikilleavoimeen
OpenStageen:runoja,musiikkia,bändejä jamm. sukupuo-
linormiperformanssi.
–Yhdessäsaatiin todella isoaaikaan. Jokaesityksen jäl-
keenkaikkisai isotaplodit jahurraukset.Kenenkääneitar-
vinnutpelätä, ettämokaa, illan toinen juontaja
Taika LaakͲ
sonen
sanoo.
–Yleensäperuskoululaisetsaakaikkeakivaa,nyt lukio-
laisetkin, seon tosihienoa.
Varsinais-SuomenKulttuurirahaston
juhlavuodenhankkeeseenosallistuvat
Turunpäivälukiot
ϭ͘ >ƵŽƐƚĂƌŝǀƵŽƌĞŶ ůƵŬŝŽ͗
EćŬƂŬƵůŵŝĂ^ŚĂŬĞƐƉĞĂƌĞĞŶ
Ϯ͘ WƵŽůĂůĂŶŵćĞŶ ůƵŬŝŽ͗ <ŽŶƐĞƌƫŬŝĞƌƚƵĞ
ǀĂƌƐŝŶĂŝƐƐƵŽŵĂůĂŝƐŝůůĂLJůćĂƐƚĞŝůůĂ
ϯ͘ dƵƌƵŶŬůĂƐƐŝůůŝŶĞŶ ůƵŬŝŽ͗ WćŝŶŶćŬƂć ͲŝůƚĂƉćŝǀć
ϰ͘ dƵƌƵŶ ůLJƐĞŽŶ ůƵŬŝŽ͗ <ƵůƩƵƵƌŝƉćŝǀć ũĂ ƚĞĞŵĂůĞŚƟ
ϱ͘ dƵƌƵŶŶŽƌŵĂĂůŝŬŽƵůƵŶ ůƵŬŝŽ͗EćLJƚĞůŵćƉƌŽũĞŬƟ
ϲ͘ dƵƌƵŶ^ƵŽŵĂůĂŝƐĞŶzŚƚĞŝƐŬŽƵůƵŶ ůƵŬŝŽ͗ >ƵŽǀĂƐƟ
d^z<ŝŶ ůƵŬŝŽƐƐĂ
Varsinais-Suomenmuut päivälukiot
ϭ͘ ,ĂůŝŬŽŶ ůƵŬŝŽ͕ ^ĂůŽ͗ <ƵůƩƵƵƌŝƐLJŬƐLJͲƚĂƉĂŚƚƵŵĂƚ
Ϯ͘ <ŝŵŝƚŽƂŶƐŐLJŵŶĂƐŝƵŵ͕ <ĞŵŝƂŶƐĂĂƌŝ͗ dĞĂƩĞƌŝͲ
ŝůŵĂŝƐƵ
ϯ͘ <ŽƐŬĞŶ ůƵŬŝŽ͗ <ƵůƩƵƵƌŝƐLJŬƐLJ
ϰ͘ >ĂŝƟůĂŶ ůƵŬŝŽ͗DƵƐŝŬĂĂůŝŶƚŽƚĞƵƩĂŵŝŶĞŶ
ϱ͘ EĂĂŶƚĂůŝŶ ůƵŬŝŽ͗ <ƵůƩƵƵƌŝͲŝůƚĂŵĂƚ
ϲ͘ WĂƌĂŝƐƚĞŶ ůƵŬŝŽ͗ dĞĂƩĞƌŝŶ͕ ŬƵǀĂƚĂŝƚĞĞŶ ũĂ
ŵƵƐŝŝŬŝŶLJŚĚŝƐƚćŵŝŶĞŶ
ϳ͘ ZĂŝƐŝŽŶ ůƵŬŝŽ͗ ^ĂĂƌŝƐƚŽŬƵƌƐƐŝ
ϴ͘ ^ĂůŽŶ ůƵŬŝŽ͗ ZĂƵƚĂƉƵƵͲŵƵƐŝŝŬŬŝŶćLJƚĞůŵćΘ
,LJǀŝŶǀŽŝŶƟĂŬƵůƩƵƵƌŝƐƚĂ ͲƚĞĞŵĂƉćŝǀć
ϵ͘ hƵĚĞŶŬĂƵƉƵŶŐŝŶ ůƵŬŝŽ͗ <ƵůƩƵƵƌŝƉĂŝŶŽƩĞŝƐĞƚ
ƚĞĞŵĂǀŝŝŬŽƚ
ϭϭ
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...32