Tammenlastuja_2_2012 - page 10

Uutisia
w
Yön ääniä ja eläimiä, Havaintoja ja tutkimuksia, Romuvajan
asukkaiden yöretki ja Varjoja Pyrrönperän yössä ovat
muutamia esimerkkejä työpajoista, joita sanataidekasvattaja
Anne Karppanen (kuvassa) pitää lastenkirjan Sylvi Kepposen
hukkaretki (Marika Maijala & Juha Virta, Otava 2010) pohjalta.
S
adut
ASTUVAT ULOS KANSISTAAN
POHJOIS-POHJANMAALLA
Sanataidekasvatusta päiväkotiin -hanke tuo
tuoreita kirjallisuuden käsittelytapoja sekä
monipuolisia saduttamistapoja päiväkodin
arkeen.
KUVA Otava
P
ohjois-Pohjanmaan rahas-
ton käynnistämän hank-
keen kokonaistavoitteena
on löytää malli, jota voitai-
siin levittää päiväkoteihin valtakun-
nallisesti. Harvinaisen laajassa hank-
keessa on vuoden aikana ollut mukana
46 kunnallista päiväkotia, joista 44
Oulussa ja 2 Haapavedellä. Hankkeen
työpajoihin on osallistunut jo noin 620
lasta ja yli 100 varhaiskasvattajaa.
Uudet tutkimukset puhuvat lasten-
kirjallisuuden ja sanataidetoiminnan
puolesta. - Mitä varhaisemmin sana-
taiteen menetelmät saadaan luonte-
vaksi rutiiniksi lapselle, sitä paremmin
hän saa haltuunsa kouluvalmiudet, to-
teaa kirjailija, fil. tohtori
Pirjo Suvi-
lehto.
- Sanataide on lempeää yhdessä-
oloa aikuisen ja lasten parissa: runot,
lorut, riimittelyt, tarinoinnit ja kau-
no- ja tietokirjallisuus ovat lapsen oi-
keus. Kaunokirjallisuuden kautta lap-
si saa käsitellä emotionaalisia asioita.
Lastenkirjallisuudella on tärkeä paik-
kansa myös ongelmia ennalta ehkäise-
vässä merkityksessä.
Myös fil. tohtori
Merja Kauppisen
väitöstutkimus
Lukemisen linjaukset -
lukutaito ja sen opetus perusopetuk-
sen äidinkielen ja kirjallisuuden ope-
tussuunnitelmissa
vuodelta 2010 ja sen
jälkeinen työ ovat samoilla linjoilla.
Lasten lukeminen ei ole vähentynyt,
vaan muuttanut muotoaan. Vaikka
suomalaiset nuoret ovat menestyneet
erinomaisesti Pisa-tutkimuksissa, tu-
lee muistaa että Pisa-koe mittaa vain
tietyntyyppistä lukutaitoa. Lapsia ja
nuoria ei opasteta sellaisiin yhteisölli-
sen lukemisen taitoihin, joita nykypäi-
vänä tarvitaan. Nykylapset varttuvat
sormet näppäimillä. Tekstiä ja tarinoi-
ta on useissa eri muodoissa: peleissä,
nettipalstoilla ja elokuvissa. Lapsille
on tärkeää avata yhä varhaisemmas-
sa vaiheessa erityyppistä tekstiä. Pe-
rinteisen kirjan voima näkyy muun
muassa tässä hankkeessa käytetyssä
yhteisöllisessä käsittelyssä ja pitkä-
jänteisyydessä.
10
Stipendejä uusille ylioppilaille
YRJÖ KOSKISEN STIPENDIT
Suomen Kulttuurirahaston Yrjö
Koskisen stipendit (2000 euroa)
myönnetään valtakunnallisesti
parhaan äidinkielen
ylioppilaskokeen
suorittajalle.
Kevään kirjoituk-
sissa täydet 114
pistettä sai kol-
me ylioppilasta:
Jenni Hookana
Tornion yhteislyseon lukiosta,
Samu Oksanen
Tampereen normaalikoulun lukiosta ja
Wil-
helmiina Palonen
Luostarinvuoren lukiosta.
Emilia Tolvanen
Lahden yhteiskoulun lukiosta
sai lisäksi stipendin viime syksyn parhaasta
äidinkielen kokeesta.
ELSA HEIKINHEIMON STIPENDI
Ylioppilas
Katariina Päivärinta
sai 1500 eu-
ron suuruisen Elsa Heikinheimon matematii-
kan stipendin, joka jaetaan vuosittain Linnan-
kosken lukiossa Porvoossa.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...36