Tammenlastuja_2_2011 - page 7

Tiedesirkus tavoitti koulut
– Ensi lukuvuonna kiertueella välivuosi
Tiedesirkus ehti kahden lukuvuoden aikana kiertää kouluja kaikissa
Suomen maakunnissa, ja sen näki noin 52 000 koululaista ja opettajaa.
Kulttuurirahaston rahoituksen päätyttyä sen jatko jää nyt Heurekalle.
T
iedesirkus lähti kiertueelle elo-
kuussa 2009 Sodankylästä, jos-
ta se jatkoi matkaa Ivaloon ja
Utsjoelle. Ensimmäisen syksyn
kuluessa Tiedesirkus kiersi Lapin li-
säksi mm. Pohjois-Pohjanmaalla, Poh-
jois-Savossa, Etelä-Karjalassa ja Ky-
menlaaksossa jatkaen sitten matkaa
seuraavien lukukausien aikana sen
mukaan, miten koulut olivat ilmoitta-
neet Heurekalle kiinnostuksestaan saa-
da Tiedesirkus omalle paikkakunnal-
leen. Toistaiseksi viimeiset esitykset
olivat Hyvinkäällä toukokuussa 2011.
Lukuvuosina 2009–2011 Tiedesir-
kus pystytettiin kaikkiaan 75 paikka-
kunnalle, joissa järjestettiin yhteensä
983 näytöstä. Useimmilla paikkakun-
nilla Tiedesirkus oli viikon, tyypilli-
simmin koulun liikunta- tai juhlasalis-
sa, ja myös lähikuntien oppilaat olivat
esityksiin tervetulleita. Kävijöitä oli
kahden lukuvuoden aikana kaikkiaan
51 620, joista valtaosa peruskoulun 5.-
ja 6.-luokkalaisia. Lisäksi Tiedesirkuk-
sessa kävi ryhmiä peruskoulun muilta
luokka-asteilta sekä eri luokka-astei-
den yhdistelmistä muodostettuja seka-
ryhmiä. Myös opettajille ja opettajaksi
opiskeleville pidettiin opetustuokioi-
ta tiededemonstraatioiden tekemisestä.
Oppimistulokset kohenivat
Helsingin yliopiston opettajankoulu-
tuslaitoksen tutkijat
Hannu Salmi
ja
Helena Thuneberg
toteuttivat Tiedesir-
kusta koskevan oppimistutkimuksen
syksyllä 2010. Testeihin osallistui 296
koululaista. Tiedesirkus sai oppilaissa
aikaan vahvan ja myönteisen tilanne-
motivaatioefektin, jonka syntymiseen
ei vaikuttanut oppilaan koulumenes-
tys. Tytöt kokivat tapahtuman selväs-
ti poikia virikkeellisempänä, ja eri-
tyisopetukseen osallistuville oppilaille
Tiedesirkus oli keskiarvotasoa myön-
teisempi oppimiselämys. Mitä parem-
min oppilaat menestyivät koulussa,
sitä mieluisampana oppimisympäristö-
nä he pitivät myös Tiedesirkusta.
Kaikkien oppilasryhmien oppimis-
tulokset kohenivat selvästi lopputesteis-
sä. Toisaalta myös oppilasryhmien väliset
erot kasvoivat, sillä hyvin menestyneet
oppilaat saavuttivat selvästi muita pa-
remmat tulokset. Pojat menestyivät tyt-
töjä paremmin tietotasoa mittaavassa
alkutestissä, mutta lopputestissä tytöt
kuroivat eron umpeen. Tiedollisen osaa-
misen ohella tyttöjen itsevarmuus omas-
ta osaamisesta lisääntyi merkittävästi.
Oppimistutkimuksen mukaan Tie-
desirkuksen haasteeksi nousi se, miten
oppilaiden tilannemotivaatio saadaan
jalostettua sisäiseksi motivaatioksi ja
syväoppimiseksi. Tiedesirkuskäyntiä
tulisi edeltää ja seurata hyvin suunni-
teltu opintokokonaisuus koulussa.
Tavoitteet saavutettiin
Kulttuurirahaston tavoitteena Tiedesir-
kukselle oli, että siitä saisi iloa ja hyö-
tyä ilman kustannuksia vähintään
40 000 koululaista. Siihen osallistu-
misen toivottiin tukevan myös opetta-
jan työtä sekä lisäävän oppilaiden op-
pimismotivaatiota. Kulttuurirahaston
miljoonan euron tuki riitti kattamaan
Tiedesirkuksen kustannukset kahden
lukuvuoden ajan. Sen mahdollinen
jatko jää nyt Heurekalle. Lukuvuonna
2011–2012 Tiedesirkus on tauolla.
– Emme kyenneet löy tämään
hankkeen jatkolle riittävästi rahoitus-
ta. Toteuttamisen kannalta aika loppui
kesken, mm. kiertueen suunnittelun ja
valmistelun osalta. Myös Tiedesirkuk-
sen työntekijöiden työsopimukset oli-
vat katkolla ja asianosaisten oli saa-
tava varmuus tilanteesta. Jatkamme
rahoituksen etsimistä seuraavalle lu-
kuvuodelle eli 2012–2013 ja uskomme,
että tämä loistava hanke saadaan sil-
loin jälleen käyntiin, toteaa Heurekan
johtaja
Per-Edvin Persson
.
l
Tiedesirkuksen kiertueen käynnistyminen
vuonna 2009 juhlisti Suomen Kulttuuri-
rahaston 70-vuotisjuhlavuotta ja oli sa-
malla kiitos Suomen kouluille. Rahaston
peruspääoman keräsivät syksyllä 1938
kansakoululaiset ympäri Suomen.
Heurekan rakentama kiertävä vuo-
rovaikutteinen tiedenäyttely ja tiede-
teatteriesitys erityisesti peruskoulun 5.-
ja 6.-luokkalaisille koostuu kahdeksasta
näyttelykohteesta ja Atomi töissä -tiede-
teatteriesityksestä. Esitys ja näyttely
kytkeytyvät perusopetuksen fysiikan ja
kemian opetussuunnitelmiin. Hankkeen
tavoitteena oli tuoda tiedekeskustoimin-
taa erityisesti sellaisiin kouluihin, joista
on pitkä matka tiedekeskuksiin. Ruotsin-
kielisissä kouluissa Tiedesirkus toteutet-
tiin ruotsinkielisenä.
TEKSTI Juhana Lassila
7
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...32